Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Farligt att vara med på bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jo det är helt sant, det är faktiskt farligt att vara med på bild, i alla fall enligt den dokumentär jag såg på Discovery Channel häromkvällen.

Programmet handlade om en sjukdom som har beteckningen BDD (fråga mig inte vad det står för) vilket faktiskt är en sjukdom som kan drabba oss alla när som helst i livet, vanligast är den dock bland tonåringar. Sjukdomen ses som ganska allvarlig och innebär en kraftig rubbning av en individs utseendemässiga självbild. Rent konkret innebär det att en person anser sig så ful att ett normalt liv nästan blir omöjligt. Sjukdomen leder till kraftiga och långvariga depressioner, en del blir aldrig botade och många begår till och med självmord.

Efter en hel del forskande i ämnet har man upptäckt att sjukdomen aldrig beskrivits innan fotografiet slog igenom på allvar under 1840-talet. Man har därför konstaterat att den fotografiska bilden var den utlösande faktorn eftersom det då för första gången var möjligt att se hur man verkligen ser ut (fast vi som håller på med foto vet ju att det inte är sant).

Därför borde man kanske ha en varningstext på alla fotoautomater som säger: "Att fotografera sig innebär en allvarlig hälsorisk - Länsstyrelsen"

Om inte annat så bör man kanske tänka sig för en extra gång innan man ställer upp på bild igen! :D

/Joakim - en ful en!

Liax skrev:
dokumentär jag såg på Discovery Chanel

Därför borde man kanske ha en varningstext på alla fotoautomater som säger: "Att fotografera sig innebär en allvarlig hälsorisk - Länsstyrelsen"

/Joakim - en ful en!

Sicken lyckost att ha Discovery.

Länsstyrelsen? Vore det inte lämpligare med socialstyrelsen?

Andreas.

Hahahaha, oj då...jo det vore nog bättre med socialstyrelsen! :D Får skylla på att jag varken snusar eller röker, så jag har aldrig hårdgranskat de där varningstexterna!

/Joakim - inte bara ful, utan korkad också!

Liax skrev:

Efter en hel del forskande i ämnet har man upptäckt att sjukdomen aldrig beskrivits innan fotografiet slog igenom på allvar under 1840-talet. Man har därför konstaterat att den fotografiska bilden var den utlösande faktorn eftersom det då för första gången var möjligt att se hur man verkligen ser ut (fast vi som håller på med foto vet ju att det inte är sant).

Menar du att spegeln är en senare uppfinning än fotografiet?
Otroligt ju!
O hade dom 100%iga polfilter så inte ens vattenytor reflekterade något inan kaeran uppfanns?
Nu är jag förbluffad, vilken tur att DC finns :-9
MVH
Gunnar som garvar så tårarna rinner

Jag tror detta:

Individen tittar på lite fotografier och ser antagligen bara människor med utseende på skala 12 av 10 möjliga.. Sedan tittar de i spegeln.. :p

Slutsats: det är egentligen inte fotografiet som är farligt utan spegeln..

Tips:
Titta inte i speglar.. :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar