Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Farlig fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Bell

Ny medlem
Hej,

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att fotografera på platser som är mer brottsdrabbade än vårt lilla Sverige? Hur bar ni er åt för att skydda er själva och utrustning? Man vill ju inte gärna gå runt på gatan i Johannesburg och vifta med kameran hur som helst. Jag funderar på att tejpa lite här och var på objektiv och kamera så att den ser mer använd (sönder) ut. Visst kan man ta med sig en liten kompaktkamera som är mer diskret är en SLR och glugg med 2,8 bländare, men det var ju inte därför man köpte kameran från början.
Jag har vistats rätt mycket i Johannesburg under min uppväxt, men man höll alltid prylarna till ett minimum beroende på var man befann sig. Kameran brukade vara hemma på den tiden, men nu vill jag ta med den och vill veta hur proffsen bär sig åt som plåtar slumområden i t ex Sao Paulo?
 
Har viss yrkeserfarenhet av detta, från 70-80-talet i Mexico City. Det bästa sättet var att samarbeta med någon organisation typ uppsökande sjuksköterskor, präster eller socialarbetare. Har också fotograferat i slum med beväpnad polis som skydd, ingen bra lösning!

Har ingen egentlig erfarenhet av reportagejobb, bara av enstaka uppdrag, men jag tror att fotografer som arbetar i sådana områden praktiskt taget alltid söker samverkan och hjälp av någon person eller organistation i området som lokalbefolkningen litar på och som har ett väl utbyggt kontaktnät. Det kan vara journalister, präster, sjuksköterskor, taxichaufförer, kanske politiker etc.

Ett annat sätt är att bygga upp detta kontaktnät själv - kan ta lång tid, och kräver att man som person har lätt att komma i kontakt med folk. Kanske det viktigaste av allt. Ta kontakt, prata med folk, bli en av dem.

En viktig sak är att man måste övertyga lokalbefolkningen om att man inte ska använda bilderna i ett för dem negativt syfte. "Du tar med bilderna till ditt hemland och sen sitter ni och skrattar åt oss" har jag fått höra. "Ni utlänningar vill bara fotografera det som är dåligt i mitt land" kan reaktionen också bli, man känner sig förolämpad - en av de svårare situationer jag råkat ut för började så. Ha ett positivt syfte alltså! Och tala om det.

Tror inte att en ev bandit låter sig luras av tejpade kameror. Ibland ska man inte stanna för länge på en plats, speciellt om det är fest och det kanske dricks lite väl mycket...
 
Det där finns det nog inga direkta knep för utöver sunt förnuft. Lär dej kulturen i förhand. Organisationerna är bra, brukar ställa upp. Jag har använt mej av lokala ungdomar som tolk nångång. Och se till att dom du plåtar inte känner sej exploaterade. Mitt största tips är nog att byt minneskort ofta, så ifall du blir av med kameran så har du ändå bilderna :)
 
Hej
Då jag reser o fotar så har jag en portabel disk jag tankar över till som jag förvarar på hotellet, tankar varje gång jag passerar hotellet, sen har jag minneskorten i kameraväskan eller om hotellet har saftybox så lägger jag den där. Byter alltid kort minst en gång per dag.

Sen så har jag en helt neutral ryggsäck, köper ofta en billig sak som alla verkar ha på orten och har kameran där då jag går transportsträckor o in och ut ur hotellet. Har aldrig grejorna framme i hotellrummet osv.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.