Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fargstick i scaningsprocess

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippa

Aktiv medlem
Hej!

Försöker klura ut hur min nya Minolta Dual IV fungerar. Bilderna scanas in, men hudtonerna blir lila/roda pa dia. Pa negativ blir det kraftiga gröna stick i bilderna.

Har forsokt med det mesta i färginstallningar RGB, och ocksa provat i Photoshop. Har jag missat något hemmligt? Någon som vet av erfarenhet...

Mvh/Kristofer

Om du har "Pixel Polish" finessen aktiverad i autoläge, prova att stänga av den helt eller att själv välja justeringsläge på den.

Jag fick själv en hel del färgstick och andra överraskningar från diafilm (Velvia 100F), då den var aktiverad i autoläge.

Hej!

Jo den har varit avstängd hela tiden. Sensia är det jag scanar och det blir väldigt lila i himmel och även hudtoner. Lite och klura på!
Några enstaka har blivit ok, men bara efter en omgång i Photoshop och det kan ju inte va meningen....
...Försöker vidare, /K

Glömm det!

Är tvungen och tillägga att det var fabrikationsfel som gjorde färgsticken.
Nu har jag en annan och allt flyter på som det ska. /K

ANNONS