ANNONS
Annons

Fantastiska bilder av kampanda

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sports Illustrated's bilder från Beijing Paralympic Games. Nej jag är normalt inte ett dugg intresserad av sport. Men detta är starkt.
Otroligt bra bilder och mycket annorlunda. Man ser vilken träning och viljestyrka som ligger bakom dessa prestationer.
Ett otroligt starkt bildspel. Skulle bara önska att de gjort det som ett bildspel med speakertext så man förstod vad som döljer sig bakom bilderna.
Se och njut:
http://sportsillustrated.cnn.com/mu...y/0809/oly.beijing.paralympics/content.1.html

Bah... Inte tyckte jag det var speciellt... men sportfoto är ju som bekant inget för mig heller... inte dessa sporter ialla fall :)

Att dom är handikappade påverkar inget, alla tränar dom stenhårt och ger allt när det gäller. tror tom att fullt "fungerande" elitidrottare inom vissa grenar tränar betydligt mer än dessa beroendes på att dom helt enkelt kan leva på sin iddrott. Vill inte underskatta dessa iddrottares prestation, men jag tror nog att kampandan är den samma oavsett om du rider med 2 armar eller inga.

Förövrigt slutade jag titta på bildspelet redan vid pingisbilden, sedan tröttnade jag.. sport är sport och skall upplevas rörligt, inte stillbildsmässigt ;)

Bah... Inte tyckte jag det var speciellt... men sportfoto är ju som bekant inget för mig heller... inte dessa sporter ialla fall :)

Att dom är handikappade påverkar inget, alla tränar dom stenhårt och ger allt när det gäller. tror tom att fullt "fungerande" elitidrottare inom vissa grenar tränar betydligt mer än dessa beroendes på att dom helt enkelt kan leva på sin iddrott. Vill inte underskatta dessa iddrottares prestation, men jag tror nog att kampandan är den samma oavsett om du rider med 2 armar eller inga.

Förövrigt slutade jag titta på bildspelet redan vid pingisbilden, sedan tröttnade jag.. sport är sport och skall upplevas rörligt, inte stillbildsmässigt ;)

Japp sport är sport och alla utövare kämpar efter egna förutsättningar och en direkt jämförelse mellan individer oavsett handikapp eller ej varken skall eller bör jämföras mer än resultatmässigt i gällande idrott och klass.

Oavsett detta anser åt minstånde JAG att det är en stark prestation, mentalt, att leva fullt frisk, få ett funktionshinder i vuxen ålder, komma över den mentalt jobbiga omställningen från att ha kunnat röra sig fritt/göra det du vill när DU vill till att ställa om och mentalt "hoppa in" i samma match av förberedelse som de idrottare som INTE är funktionshindrade är i. De har ju som bekant sluppit en omställning i livet som för vissa är oöverstigerliga (tyvärr) men som andra orkar med med gott tävlingsresultat som följd för vissa.

Som människor ser jag upp till ALLA, funktionshinder eller ej, som lyckas övervinna något JAG skulle tycka var skitjobbigt!

Detta har naturligtvis inte med vare sig idrottande eller fotograferande att göra (min kommentar) utan var mer ett svar på hur JAG ser på det!

Mvh!
// Niklas

Utan tvekan bilder som berör. Tack för tipset Mats!
Tror inte vi skall låta oss provoceras av ett inlägg där man inte kan se skillnad på pingis/tennis eller om det kanske var pingis/diskus som var klurigt att skilja på.
Nästa gång får vi kanske läsa en sågning av en kungsörnsbild med motiveringen att en gråsparv inte är någon intressant fågel ;)

Kampandan hos en människa som först mist en kroppsdel på ett eller annat sätt, sedan tagit sig tillbaks till livet och därefter också kämpat sig hela vägen till OS, är väl inte mycket att snacka om. Den kämpaglöden är ganska uppenbar för de flesta. Själv gnyr jag halvt ihjäl mig över en enkel förkylning och lite feber... ;)
/M

Jag förutsätter att du inte känner någon eller umgås med någon som är funktionshindrad/handikappad. Om du gjorde det skulle du kanske begripa vilken oerhörd merprestation det ligger i att utföra vad dessa människor gör.

/ E

ok, nu skrev jag faktiskt inlägget med viss glimt i ögat, där av alla smileys. Dock skall man kanske vara lite försiktig med att uttrycka sig om "känsligare" ämnen då man garanterat trampar folk på tårna.

Men skall vi vara lite djupare och mer seriösa så finns endå en viss underton av allvar i mitt inlägg.

Jag skulle aldrig vilja bli av med någon kropsdel eller förlora några sinnen. Man behöver inte drabbas själv för att inse värdet av att vara frisk och med alla delar på plats. Men antag att jag blir påkörd och blir rullstolsbunden. Visst jag kan lägga mig ner och dö eller leva ett "tycka-synd-om-mig-själv-liv" Jag kan också satsa stenhårt på att bli OS vinnare i basket...

Jag vill jag att någon förklarar för mig, på vilket sätt har då jag som rullstolsbunden basketvinnare gjort någonting mer extra ordinärt än den fullt "fungerande" basketvinnaren?

Båda har kämpat stenhårt
Båda tävlar på lika villkor

Skillnaden mot er andra är att jag tycker inte per automatik mer synd om en rullstolsbunden människa. jag kan hysa stor respekt för denne och synd om personens öde, men inte synd om personen på så sätt att jag nervärderar personens prestationsmöjligheter.
Därmed så tycker inte jag heller att en handikappad persons insatser under OS skulle vara mer odenära än andra deltagares insatser. Alla deltagare har satsat så dom svettas blod. Vare sig dom är handikappade eller inte. Har jag fel? Eller tror ni att en handikappad person har satsat mer än dom icke funktionshindrade deltagarna?
Hela systemet bygger på att man skall tävla under någorlunda lika förhållanden, en simmare utan ben skall alltså slippa behöva möta Phelps i bassängen.

Som slutord kan jag säga att som bussförare så råkar jag på en hel del personer med olika handikapp, jag brukar sitta o prata med dom ganska mycket då många med framförallt syn och hörselskador vill sitta fram i bussen. Min känsla är att dom känner ungefär samma sak, respekt vill dom ha utan en nedlåtande tycka synd om mentalitet.

Jag vill jag att någon förklarar för mig, på vilket sätt har då jag som rullstolsbunden basketvinnare gjort någonting mer extra ordinärt än den fullt "fungerande" basketvinnaren?

Båda har kämpat stenhårt

Är personen född med funktionshindret lever åt minstånde jag i tron att det är mentalt enklare, eftersom han/hon inte levt med något annat.

En människa som varit fullt frisk (som jag skrev i mitt förra inlägg, har en mental tröskel att ta sig över i anslutning till händelsen som resulterade i funktionshindret. DET är enda skillnaden, en skillnad som KAN innebära att man inte orkar mentalt.

Hoppas min förklaring var tydlig nog för dig att förstå vad jag menar är skillnaden (en av dem i alla fall) mellan en funktionshindrad elitidrottare och en icke funktionshindrad elitidrottare!?

Skillnaden mot er andra är att jag tycker inte per automatik mer synd om en rullstolsbunden människa. jag kan hysa stor respekt för denne och synd om personens öde, men inte synd om personen på så sätt att jag nervärderar personens prestationsmöjligheter.

Och VAR skriver jag att jag tycker synd om ELLER att jag inte respekterar en funktionshindrad idrottares prestation? Det var DIN tolkning men inte min innebörd ELLER skrift!

Mvh!
// Niklas

ok, nu skrev jag faktiskt inlägget med viss glimt i ögat, där av alla smileys. Dock skall man kanske vara lite försiktig med att uttrycka sig om "känsligare" ämnen då man garanterat trampar folk på tårna.

Men skall vi vara lite djupare och mer seriösa så finns endå en viss underton av allvar i mitt inlägg.

Jag skulle aldrig vilja bli av med någon kropsdel eller förlora några sinnen. Man behöver inte drabbas själv för att inse värdet av att vara frisk och med alla delar på plats. Men antag att jag blir påkörd och blir rullstolsbunden. Visst jag kan lägga mig ner och dö eller leva ett "tycka-synd-om-mig-själv-liv" Jag kan också satsa stenhårt på att bli OS vinnare i basket...

Båda har kämpat stenhårt

Därmed så tycker inte jag heller att en handikappad persons insatser under OS skulle vara mer odenära än andra deltagares insatser. Alla deltagare har satsat så dom svettas blod. Vare sig dom är handikappade eller inte. Har jag fel? Eller tror ni att en handikappad person har satsat mer än dom icke funktionshindrade deltagarna?
Hela systemet bygger på att man skall tävla under någorlunda lika förhållanden, en simmare utan ben skall alltså slippa behöva möta Phelps i bassängen.

Som slutord kan jag säga att som bussförare så råkar jag på en hel del personer med olika handikapp, jag brukar sitta o prata med dom ganska mycket då många med framförallt syn och hörselskador vill sitta fram i bussen. Min känsla är att dom känner ungefär samma sak, respekt vill dom ha utan en nedlåtande tycka synd om mentalitet.

Ok
Mycket bra

/ E

Jo, man kan aldrig vara nog försiktig med det skrivna ordet. Ironi och ögonglimtar syns dåligt i text.
Diskussionen har nu hamnat en bra bit ifrån action, äventyr, sport och foto. När det kommer till kritan tycks vi alla hysa stor respekt (ej att förväxla med tycka synd om) för idrottsmän oavsett antal kroppsdelar. Och om bilderna som tråden startade med ej hade berört, hade vi knappast haft denna diskussion ;)
Go helg
/M

Och om bilderna som tråden startade med ej hade berört, hade vi knappast haft denna diskussion ;)
Go helg
/M

Huvudet på spiken!

En liten komplettering dock, funktionshinder behöver inte synas dvs. avsaknad av en kropsdel är inte enda tecknet på funktionshinder (bara en passus).

Nu skall jag ner till Falkenbergs Motorbana och plåte hela helgen!

Ha en trevlig helg!
// Niklas

Första bilden i serien stämde bra in på kämparanda!

Känner själv en OS medaljör i simning, även om denne har bara 1,5 ben samt inga armar så har jag inte en chans i bassängen! Tycker inte synd om dem, utan väldigt imponerad hur de klara vardagen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar