Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fantastisk service

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Har just hämtat ut min D2X från reperation för ANDRA gången på en månad och även om jag tycker att det är skit att kameran har gått sönder måste jag berömma Lasses kameraservice i Saltsjö Boo (Stockholm) för en fantastisk service.

Första reparationen kom av att bilderna blev oerhört brusiga över iso 200. Lasses bytte bildbehandligs kortet, Det "svarade inte" när kameran kopplades mot testutrustningen. Bilderna blev fantastiskt mycket bättre efter bytet. Jag frågade om dom kunde reparera kameran till helgen. Detta var på en måndag (tror jag). Jag hade kameran i min hand efter två dagar!!!

Den andra gången blev det mer panikartat. Kameran slutade skriva bilderna till minneskortet och jag hade ett jobb att göra inom kort. Lämnade in kameran tidigt på eftermiddagen på onsdagen och jag fick ett telefonsamtal 09,30 dagen efter om att kameran var klar. Helt fantastiskt. Tänk om man kunde få samma service på bilen....

BTW. Det var bildbehandlingskortet igen....

Mankan

Trasig igen

För tredje gången. Samma skit igen. Bilderna blir oerhört brusiga när ISO kryper över 200. Efter första reparationen sattes vissa parametrar i Nikon Capture automatiskt (framför allt rörande brusreduceringen) med fantatstiskt resultat. Allt detta är borta nu efter den andra reparationen. Verkar som om det "nya" kortet är lika defekt som det första som satt i när kameran levererades.

Är det bara jag som har detta problem? Känns lite konstigt att jag skulle vara den enda som har råkat ut för trasiga kort nu när jag snart är inne på mitt fjärde.

Det första och tredja var felaktiga vid leverans och det andra gick sönder efter en månad.

Djä.... skit kvalitet, milt utryckt, på detta bildbehandlingskort.

Mankan

Senast ändrad:
Om den går sönder tre gånger under så kort tid så skulle jag bett om att få en helt ny kamera. Verkar ju vara ett riktigt måndags exemplar.

Oroande att D2-serien har så mycket problem.
Har funderat och i viss mån letat lite efter begagnade d2'or, men samtidigt läst om vitbalans-problem, brus och allehanda strul.
Kanske blir kvar i D1-världen ett tag till, eller...

/OD1N

Tredje gången...samma fel???

Jag skulle direkt vända mig till centralservice i Upplands Väsby.

De borde ha störst erfarenhet när det inte längre räcker med att följa diagnostikprogrammets order.

Hi folks

Kom just tillbaka från service med min kamera. Döm om min förvåning när jag och Christer på Lasses kameraservice kopplade upp kameran och allt funkade perfekt med bilderna jag tog i morse.

Bilderna från hockeymatchen i lördags är alla i stort sätt oanvändbara. Jag har inte ändrat en enda parameter i kameran. Helt plötsligt har kameran bestämmt sig för att funka !!

Har väl inte något jätteförtroende för min älskade D2X just nu. Min gamla trotjänare, D100, får nog följa med som backup under en tid.

Hur som helst så kom vi överens om att jag ska använda kameran en tid för att se vad som händer och därefter ta ett beslut om vad som skall görans med min kamera. Utbyte eller....

Mankan

Du har kanske fått ett s.k måndags ex. Iofs är det ett problem om måndagsex existerar, men eftersom jag inte hört om ditt problem tidigare är det kanse ett fredag den 13:e exemplar. Sånt inträffar ju mer sällsynt ;)

Lasse!

Jag har naturligtvis efter alla min problem lyssnat runt bland användare, handlare och reparatörer och dom säger alla samma sak. D2 serien är den minst problemfyllda någonsin för Nikon. En av dom allra största handlarna i Sverige sa att dom endast har haft ett par D2:eek:r som varit problematiska och att Nikon har löste dessa på ett mycket smidigt sätt.

Mankan

Trasig igen och skickad på reparation för fjärde gången........ Samma typ av fel igen även om det hela tiden skiljer lite mellan felen men det rör sig alltid om bildbehandlingen. Nu funkade det inte att sätta vitbalansen manuellt. Bilderna blev helt svarta. Konstigt nog funkade alla fasta VB inställningar samt den jag har lagt dit via Nikon Capture för ishallen här i Haninge där jag bor.

Dj..la skit kamera.

Den här gången har Lasses skickat den vidare till Nikon för någon större utredning. "Du kanske får en ny" var beskedet jag fick när jag lämnade in den.

Mankan

Hi again folk

Fick just tillbaka kameran från Nikon Svenska med en bifogad kommentar om att "läs manualen på sid XX". Måste faktiskt säga att jag förstår dom delvis. Kameran fungerar nu som den ska. MEN det är just detta som är problemet. När jag och Christer på Lasses kameraservice provade den tillsammans innan leveransen till Nikon så var den trasig. När Nikon testade den var den OK!!

För er som inte redan vet det så finns det på en D2X 5 platser/minnen (0-4) för manuell WB. Enligt manualen hamnar en manuellt satt vitbalans (WB) alltid på plats 0 oavsett vilken av 0-5 som du har använder för tillfället. Du måste sedan själv kopiera WB inställningen från 0 till önskat läge 1-4 om du vill ha fler än en inställning lagrad. Om du använder ett "tomt" läge (alltså en iställning som inte har satt) ska kameran använda dagsljusinställningen = 5500K. Det som hände i mitt fall var att bilden blev helt svart. Histogrammet var helt tomt förutom en spik längst till vänster men detta hände bara på plats 1-3. På plats 4 hade jag en inställning nerlagrad från Nikon Capture som funkade perfekt. Likaså funkade plats 0 perfekt.

Summan är nu att om jag hade lite svårt att lita på kameran tidigare så är det mesta av förtroendet borta nu. I just detta fall så märkte jag direkt att något var fel men tidigare när den helt sonika sluta skriva till kortet så plåtade jag en ishockey match och missade gissningsvis 50-100 bilder innan jag upptäckte felet. Dessutom låg min gamla D100 hemma.....Ridå!!!!

Jag har en känsla att jag inte har sett det sista än men vem vet.

Mankan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar