ANNONS
Annons

Fantasipriser på begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Ibland, eller egentligen ganska ofta, ser man helt otroliga priser på begagnade kameraprylar. Nikon Sb-28 för 2500kr, Canon eos 600 för 3000kr, Phenix ek-180 för 3300kr, Canon eos 300 för 3700kr etc,etc,etc.Vet inte om priserna är ett resultat av säljarens ambitioner att bli/vara en "riktig" affärsman, eller om priserna bottnar i en total okunnighet gällande prylarnas riktiga värde på marknaden. För visst måste det finnas fler än jag själv som sitter hemma och småskrattar åt dessa fantasiannonser...eller?

Jo, men jag tror nog att många är totalt ovetande om att deras kamera som de köpte för dyra pengar inte är värd vatten idag. Sen finns det naturligtvis de som med uppsåt försöker luras.

Typ, att kalla kameran för "proffsmodell"

Sen är det klart att vissa saker blir dyrare om det är stor efterfrågan. Ta t.ex. EF 17-40/4L och EF 70-200/4L som ofta går att köpa från t.ex. Tyskland för bara några hundralappar över det svenska beg. priset.

Men man kan säga som såhär; Om det är någon som köper något för det utsatta priset så är det rätt pris, rent marknadsekonomiskt. ;)

Kan ju faktiskt vara så också att man sätter det pris man vill ha för att sälja. Får man inte det priset så kanske man tycker att man har större nytta av det själv? Så brukar jag göra med en del prylar ibland.

Det är liksom ingen vits att sälja en kamera för en femhundring. Då är det ju roligare att ha kameran kvar.

Sedan får man väl inte glömma att det antagligen är en prutmån inlagd.

/Maverick

Det kan svänga fort.

Ibland kan det ta flera månader att bli av med en pryl för det "rätta" priset. Ibland händer det att det ryker iväg så fort annonsen syns här eller på Blocket.

Priser går upp och ned ocskå.
För ett par år sedan kunde man med lite tålamod hitta t.ex EF 4/300mm L relativt lätt. Försök göra det idag. Den som säljer ett sådant kan nog inkassera en hyfsad slant (men varför sälja guldklimpen)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto