Annons

Familjeporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

fabban

Aktiv medlem
Hej,
Jag har blivit tillfrågad om att fotografera för ett familjeporträtt, men jag har aldrig fotat liknande förut. Dessutom så ska detta eventuellt ske utomhus, alternativt i ett trångt rum som jag känner inte är något alternativ.

Är det något speciellt som jag bör tänka på inför fotograferingen och under själva sessionen?
Familjen består av två vuxna, tv barn och två små hundar som också ska vara med på bild.
Har ni lite tips o idéer så blir jag tacksam för hjälpen.
Mvh Richard

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Generellt så tycker jag att det är fint om det går att få ett någorlunda kort skärpedjup, för att bilden inte ska bli så platt och för att bakgrunden inte ska störa så mycket. Detta kan ju för din del kräva lite arbetsavstånd mellan dig och familjen, samt ett objektiv på minst 50mm, men gärna lite mer. Gällande bakgrunden är det alltid bra att välja något som är neutralt, inte en massa skyltar, byggnader, flaggstänger och dylikt som irrar till det för betraktaren. Grönt brukar ofta vara mjukt för ögat, t.ex. en stor häck som du sedan ser till hamnar i det oskarpa, inte en halvmeter bakom familjens ryggar.

Om det är soligt är det förstås en bra idé att placera familjen i skuggan, så att det inte blir utfrätta hudpartier, det är aldrig kul.

Gällande hur familjen bör stå så kanske det kunde vara fint om föräldrarna står bakom sina barn (oklart om barnen är bebisar, små, tonåringar eller vuxna) med t.ex. händerna på deras axlar eller håller om dem på något fint och avslappnat sätt? Du säger att hundarna är små - kanske kan barnen hålla dem i famnen i så fall? Om det fungerar går det ju att snäva av porträttet en aning, så att man kanske inte ens behöver ta med deras ben i bild, utan endast midja och uppåt. Det förenklar det för dig och gör det lättare att porträttera dem.

Hoppas det var till någon hjälp i alla fall. Uppdatera gärna efter att bilden är tagen med hur det gick, om du vill :)

Att bildgoogla family portrait kan ge ganska bra idéer faktiskt:
https://www.google.se/search?safe=o...urce=og&sa=N&tab=wi&ei=OSn2UbHrMqXn4QSWq4CYBQ

Jag har börjat ta gruppfoto med långa brännvidder (200mm på FF-hus). Tycker det ger ett bra resultat.
Det är oftast också så att de kanske inte riktigt tittar in i kameran och är det många så lär det hända med någon av dom, ex störande folk bakom mig. Är du nära syns det väldigt lätt, är du långt ifårn dom så ser det ändå ut som de tittar in i kameran. Dessutom blir oskärpan väldigt fin med fin separation från bakgrunden utan att någon i gruppen blir oskarp.

/stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar