Annons

Familjefoton typ evenemang

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag tycker det är vansinnigt svårt att ta bra bilder t e x på dansuppvisningar, skolavslutningar och sånt. Det handlar inte om att jag är kritisk vad gäller mina familjebilder utan om att de är fruktansvärt usla vad gäller ljus och sånt. Ljuset är ju svårt att påverka i en gymnastiksal eller kyrka men jag önskar verkligen att jag kunde få bättre bilder. Jag brukar inte köra blixtbilder utan använder oftast högre asa.

Hur gör ni om ni lyckas med såna bilder? Kan det vara till fördel att köra med blixt? Jag är jättetacksam för alla tips ni kan ge.

påstår inte att jag är någon expert, men om ljusförhållanden är för dålig brukar en blixt kunna hjälpa.

Det handlar egentligen inte om att ljuset är otillräckligt (det räcker oftast med att pressa 400asa 1/3 steg) utan om att det är "tråkigt". Man får anpassa sig till hur belysningen är, vart den är riktad ifrån och så fast ibland går det inte att hitta rätt placering för ljus/komposition. Blixtfoton garanterar ju tyvärr inte "roligare" ljus men jag ska testa några såna ikväll.

Jag är som sagt tacksam för alla råd jag kan få, även om filmer o s v.

lotelo skrev:
Blixtfoton garanterar ju tyvärr inte "roligare" ljus

kanske inte det, men det garanterar ett ljus som man själv kan använda som man vill, det är ju svårt att flytta på spotlights i taket på en kyrka:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar