Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Familjefotografering utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska snart ha min första officiella familjefotografering. Hittills har det bara varit min egna familj som jag fotograferat.

Har ni några tips? Vad ska man tänka på?

Lite mer information om fotograferingen:

Det kommer att vara utomhus i en park, där vi hoppas få en bra höststämning. Jag har sett till att färgkoordinera familjens kläder, vilket jag tycker är viktigt.

Har ni några tips? Vad ska man tänka på?

.

Tex att skriva vad du har för uttrustning. Kamera, objektiv, blixtar, reflexskärm? Hur vill du ha resultatet, ge gärna ett exempel, då det inte finns nån standard för familjefoto i parker, om du förstår.

Om du undrar generellt om inställningar på kamera och så så beror det också på vad du vill ha för resultat, och vad man vill kan skilja sig drastiskt om det är strålande sol eller mulet.

Bra är kunna lite grunder i fotografi, se tex http://www.kameravaskan.se/

Kanske var jag lite för generell med min frågeställning? :)

För det första så vill jag veta små tips, som kan göra det där lilla extra. Vilken typ av kompostion är att rekommendera? Några andra "mjuka tips"?

Jag har en Nikon D3000, där jag tänkte köra med ett 35 mm objektiv. Detta är mitt favoritobjektiv. Till detta brukar jag ha en reflexskärm (vit & silver). Jag brukar ha med en SB-700 blixt, men den brukar jag nästan aldrig använda. Jag kör med min reflexskärm mycket.

Tex att skriva vad du har för uttrustning. Kamera, objektiv, blixtar, reflexskärm? Hur vill du ha resultatet, ge gärna ett exempel, då det inte finns nån standard för familjefoto i parker, om du förstår.

Om du undrar generellt om inställningar på kamera och så så beror det också på vad du vill ha för resultat, och vad man vill kan skilja sig drastiskt om det är strålande sol eller mulet.

Bra är kunna lite grunder i fotografi, se tex http://www.kameravaskan.se/

Jag kör med min reflexskärm mycket.

Beroende på hur många personer som ska vara i bild och hur stor din reflexskärm är, är det inte säkert att den gör någon störrre nytta i den här situationen. Möjligtvis kan du lätta upp skuggor i en eller två personers ansikten - medan alla andra kommer ha mörkare ansikten. Det kan se konstigt ut... Som sagt, det beror lite på, men jag skulle i det läget överväga att strunta i reflexskärmen och försöka fixa till skuggorna i LR eller liknande istället. Med det sagt, jag är ingen expert på gruppfotografering :)

Lycka till!

/Eric

För familjeporträtt kanske inte reflexskärmen är stor nog att täcka hela familjen med ljus, om de inte står extremt nära varandra och skärmen är stoooor.

"Familj" är lite generellt det också =) Är det korta barn, hur många. Är de långa tonåringar. Det går att ställa upp folk på en mängd sätt, men en del av begränsningarna blir hur långa eller många de är. Barn kan sitta i knä till exempel och därmed ta upp mindre kvadratmetrar utrymme så att säga.

Eric: det låter vettigt. Jag brukar mest ta porträttfoton och där brukar reflexskärmen vara bra. Men jag ser din poäng. Tack för tipset!

Beroende på hur många personer som ska vara i bild och hur stor din reflexskärm är, är det inte säkert att den gör någon störrre nytta i den här situationen. Möjligtvis kan du lätta upp skuggor i en eller två personers ansikten - medan alla andra kommer ha mörkare ansikten. Det kan se konstigt ut... Som sagt, det beror lite på, men jag skulle i det läget överväga att strunta i reflexskärmen och försöka fixa till skuggorna i LR eller liknande istället. Med det sagt, jag är ingen expert på gruppfotografering :)

Lycka till!

/Eric

Familjen

Det är en familj med två vuxna och två barn. Dom är 3 och 7 år. Jag tänkte mig att få dom att sitta på en filt i parken. Där barnen sitter mellan föräldrarna och i föräldrarnas knän.

Kompositionsmässigt beror det sen på om det finns nåt i omgivningen som är tillräckligt snyggt eller funktionellt för att inkludera i bilden, om man inte vill ha familjen i mitten på bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar