Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Familjefoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått i uppdrag och foto en familj på ca 20 personer i studio.
Undrar dock om man kan använda sig av vidvinkelobjektiv och eventuellt redigera förvrängningen efteråt i PS? Eller ska man använda sig av en annan typ objektiv?

Tacksam för svar!

Din 18-55 ger inte så mycket distorsion i vidvinkelläget att det märks, om du undviker räta vinklar i bilden. Bara personer lär nog inte påverkas av distorsionen. Men om du har möjlighet, släpa ut personerna i dagsljuset och gå litet längre ifrån.

Per.

Din 18-55 ger inte så mycket distorsion i vidvinkelläget att det märks, om du undviker räta vinklar i bilden. Bara personer lär nog inte påverkas av distorsionen. Men om du har möjlighet, släpa ut personerna i dagsljuset och gå litet längre ifrån.

Per.

Jag har ingen 18-55mm objektiv kvar längre. Har ett fast Nikon 35mm och Sigma 50mm samt en Tokina 11-16mm. Har även tillgång till en Nikon 18-105mm.

:)

Jag har fått i uppdrag och foto en familj på ca 20 personer i studio.
Undrar dock om man kan använda sig av vidvinkelobjektiv och eventuellt redigera förvrängningen efteråt i PS? Eller ska man använda sig av en annan typ objektiv?

Tacksam för svar!

Wow, stor familj! Blir ju rena klassfotot. Jag skulle undvika vidvinkel, men det beror ju på hur stor din studio är och hur mycket du kan tränga ihop folksamlingen. Om du ställer dem på olika höjd så kanske det går att klämma in tre rader med fem i varje och så några som ligger framför hela högen. Lycka till!

Wow, stor familj! Blir ju rena klassfotot. Jag skulle undvika vidvinkel, men det beror ju på hur stor din studio är och hur mycket du kan tränga ihop folksamlingen. Om du ställer dem på olika höjd så kanske det går att klämma in tre rader med fem i varje och så några som ligger framför hela högen. Lycka till!

Hehe, mm famlijen har hyrt en studio som jag ska låna under plåtningen. jag tror jag ska använda mig av ett Nikon 18-105mm objektiv vilket bör göra susen. Uppställningen blir nog som du säger :)

Tack för svaret!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar