Agathorn
Aktiv medlem
Hej!
Jag är ny vad gäller fotografering och kan inte så mycket. På lördag ska jag till syrran och fotografera hela deras familj. Ett seriöst försök ville hon att jag skulle göra i alla fall.
Några som har något tips på hur jag ska gå tillväga?
Min utrustning är:
*Minolta 505 si Super
*Standard 28-80 optik (5,6)
*Standard 75-300 optik (5,6)
*Tamron 90 mm Makro glugg (2,8 och i recentioner står det att den fungerar bra som porträttoptik)
*Metz blixt med ledtal 54 + bouncer
*Manfrotto stativ
Jag antar att det får bli utomhus jag fotograferar dem även om det är skarpt solljus. Ifall det är skarpt solljus ska jag som fotograf ha solen framför mig eller bakom mig?
Ska jag använda blixten och i sådana fall med eller utan bouncern?
Ska jag använda Tamron objektivet som jag tror har bäst kvalite eller något annat? I sådana fall vilken brännvidd ska jag har?
Hur långt ifrån bakgrunden ska de stå så att bakgrunden blir suddig? Vilket bländarvärde?
Jag vet att det inte kan vara lätt att besvara dessa frågor men jag vore tacksam för ett försök
Bara några kloka ord på vägen vore jag tacksam för!
Ja just det ja ... Jag har följande dia filmer att välja mellan
Kodak E100VS
Kodak E100SW
Fuji 100F (kommer inte ihåg vad den heter men de flesta vet nog vilken film jag menar)
Vilken ska jag ta?
mvh
David
Jag är ny vad gäller fotografering och kan inte så mycket. På lördag ska jag till syrran och fotografera hela deras familj. Ett seriöst försök ville hon att jag skulle göra i alla fall.
Några som har något tips på hur jag ska gå tillväga?
Min utrustning är:
*Minolta 505 si Super
*Standard 28-80 optik (5,6)
*Standard 75-300 optik (5,6)
*Tamron 90 mm Makro glugg (2,8 och i recentioner står det att den fungerar bra som porträttoptik)
*Metz blixt med ledtal 54 + bouncer
*Manfrotto stativ
Jag antar att det får bli utomhus jag fotograferar dem även om det är skarpt solljus. Ifall det är skarpt solljus ska jag som fotograf ha solen framför mig eller bakom mig?
Ska jag använda blixten och i sådana fall med eller utan bouncern?
Ska jag använda Tamron objektivet som jag tror har bäst kvalite eller något annat? I sådana fall vilken brännvidd ska jag har?
Hur långt ifrån bakgrunden ska de stå så att bakgrunden blir suddig? Vilket bländarvärde?
Jag vet att det inte kan vara lätt att besvara dessa frågor men jag vore tacksam för ett försök
Bara några kloka ord på vägen vore jag tacksam för!
Ja just det ja ... Jag har följande dia filmer att välja mellan
Kodak E100VS
Kodak E100SW
Fuji 100F (kommer inte ihåg vad den heter men de flesta vet nog vilken film jag menar)
Vilken ska jag ta?
mvh
David