Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Falu koppargruva, vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hej hej! Åker norröver nu i veckan och skall bl.a stanna till vid Falu koppargruva.
I gruvan råder blixt och stativförbud (säkert samma över hela anläggningen) så möjligheten till maffiga bilder kanske inte är jättestor. Jag kommer ändå släpa med mig kameran ner och hoppas på det bästa vilket gör att jag har svårt att välja vilket objektiv jag skall ta med ner. 50/1,8 eller kit-gluggen 18-55/3,5-5,6 IS ? 1,8:an har ju mycket bättre ljusinsläpp medans kit-gluggen har IS vilket jag fått för mig är vettigt att ha nere i mörkret, men det krockar ju med 3,5-5,6 som i sin tur har fördelen med zoomomfånget....*ångest*...vi kommer att gå guidad tur så jag har ingen lust att fippla med gluggar i den kalla fukten därnere bland folk.
Mitt Tokina 11-16 viket var förstahandsalternativet inför resan ligger i Holland på garantiservice och verkar inte hinna hem vi sticker :-/

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att välja rätt?

50 mm blir förmodligen alldeles för mycket tele. Det är trångt därnere, ju mer vidvinkel desto bättre. Jag har för mig att jag körde med blixt därnere, och ingen sa nåt om det... ska se om jag hittar några bilder.

det perfekta vore ju en 10-20 zoom med 1,8 och IS, tyvärr finns inget sånt.. än?

svårt val, som du säger har båda fördelar och nackdelar. jag hade testat båda och helt enkelt sett vad som funkade bäst.

Det blev tyvärr bara kompaktkamerabilder när jag var nere i gruvan. Alla är tagna på max vidvinkel, vilket väl motsvarar ca 35 mm på fullformat d.v.s. 24 mm på 1,5-crop-kamera. Tyvärr registreras inte ISO på den gamla IXUS 400 som bilderna togs med, men jag gissar på ISO 400 (har för mig att jag hade nån auto ISO 100-400).

Bro: 1/2 sekund, f/2,8, ingen blixt
Vägg: 1/6 sekund, f/2,8, ingen blixt
Stege: 1/2 sekund, f/2,8, blixt på

Bilagor

• bro-400.jpg
    bro-400.jpg
    49.1 KB · Visningar: 564
  • ort-400.jpg
    ort-400.jpg
    67.7 KB · Visningar: 345
  • vägg-400.jpg
    vägg-400.jpg
    53.6 KB · Visningar: 402
  • stege-400.jpg
    stege-400.jpg
    62.2 KB · Visningar: 956
Jäklars så hyggligt, med bildinfo och allt :) Det finns inte speciellt mycket bilder från gruvan utan det flesta man stöter på när man googlar är samma bilder hela tiden, så det var kul att få se bilderna.
I brist på mitt Tokina 11-16 så verkar det få bli kit-gluggen...verkar trots allt fungera.

Hyggligt!

Inget problem... var kul att leta fram de gamla bilderna. Hade glömt att jag körde med kompaktkamera då... :)

Även om du inte får ta med dig stativ ner (fråga ändå om det inte går) så finns det en hel del trappräcken och liknande man kan ställa kameran på. Blixt var det som sagt ingen som reagerade på att jag använde, men det kanske har förändrats de senaste åren?

Tror inte du ska räkna med att få ägna några längre stunder åt fotografering. Det är ju guidade visningar där man håller ihop gruppen, så du får nog ta de bilder du lyckas hinna med. Men man vet ju aldrig... förklara för guiden att du är fotointresserad så kanske du kan få specialbehandling?

Hej
Jag skulle nog ta kit-objektivet och fråga om det går bra att använda blixt.
När du ändå är vid gruvan så glöm inte att fota ovan jord. Det finns många fina byggnader runt omkring gruvan och sedan har vi själva hålet, Stora stöten, Mycket fina färger där
Du kan gå in på mina bilder här på fotosida så kan du få en försmak hur det ser ut ovan jord. Adressen till mitt album =http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=229461

Lycka till med fotandet

Vi kommer att spendera större delen av dagen i området så det kommer att spenderas rejält med tid ovan jord.
Jag får smörja guiden och se vad jag kan få till...i ärlighetens namn tror jag inte guiden bryr sig så jättehårt om policyn, måste ju ha varit 1000-tals japaner därnere med blixtar he he.

Trevliga bilder, det ser lovande ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar