Annons

Fakturera som minderårig

Produkter
(logga in för att koppla)
Mjo, fast dom tar ju en del av förtjänsten. Om man känner någon som har ett eget företag, fast som inte alls är inriktat på foto, får dom fakturera åt mig då?

andreasc89 skrev:
...Om man känner någon som har ett eget företag, fast som inte alls är inriktat på foto, får dom fakturera åt mig då?...

Man kan fakturera för precis vad man vill så länge det är korrekt.
Däremot kanske någon undrar om pizzerian på hörnet börjar att ta betalt för sjukt mycket rymdraketer eller tofflor.

Frilansfinans är ganska billiga tycker jag. De tar inte mycket för tjänsten. Ska någon fakturera åt dig och du vill ha ut rena pengar sedan så försvinner ungefär hälften.

MVH

Johan

mr_rockster skrev:
Frilansfinans är ganska billiga tycker jag. De tar inte mycket för tjänsten. Ska någon fakturera åt dig och du vill ha ut rena pengar sedan så försvinner ungefär hälften.

MVH

Johan

Men om jag startar ett företag, och fakturerar någon 10.000kr, kan jag sen köpa t.ex. ett objektiv för dom 10.000, utan att skatta för dom?

Kollade lite på att starta ett företag, men man skulle fylla i massa grejer som jag inte har någon aning om. T.ex. hur många kunder man förvantas ha mm. Vad skriver man i där om det varierar väldigt mycket?

andreasc89 skrev:
Men om jag startar ett företag, och fakturerar någon 10.000kr, kan jag sen köpa t.ex. ett objektiv för dom 10.000, utan att skatta för dom?

Nej, grunkor som kostar över 5.000 kr och har en ekonomisk livslängd över 1 år räknas som investering. Det innebär att man bokför grunkan som inventarie och varje år så tar man upp en del av inventariens värde som avskrivningskostnad tills dess att den saknar värde i bokföringen.

Så om du köper ett objektiv för 10.000 så kommer endast 2.000 kr (räknat på 5 årig rak avskrivning) att bli en kostnad som du "kvitta" mot en intäkt. Om vi gör det enkelt så att du bara har 10.000 i intäkt och inga andra kostnader/investeringar än objektivet detta år så kommer 8.000 att vara företagets vinst som du får skatta för, trots att du haft en utgift på 10.000 kr. Om du har lika mycket intäkter nästa år så kommer du att ha 2.000 kr i avskrivningskostnader (1/5 av objektivets inköpspris) och således 8.000 i vinst även detta år, men inga utgifter.

Ett tips är att gå någon form av starta eget kurs innan du startar firman. Det första bokslutet/deklarationen kan bli en obehaglig överaskning om man inte tänkt efter före.

andreasc89 skrev:
Kollade lite på att starta ett företag, men man skulle fylla i massa grejer som jag inte har någon aning om. T.ex. hur många kunder man förvantas ha mm. Vad skriver man i där om det varierar väldigt mycket?

Antalet kunder som du förväntas ha används endast till att säkerställa att det inte är frågan om en anställning. T.ex. ett enmansföretag med en kund kan nog betraktas som anställning. Så skriv en uppskattad siffra för det första året.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar