Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fakturera privat mall

Produkter
(logga in för att koppla)

Johny

Aktiv medlem
Hejhopp,

Skulle någon vänlig själ kunna maila mig en mall för hur ni skriver era egna fakturor som privatpersoner där ni ev nämner att dom ska dra soc avgifter och skatt osv?
Jag har inte sett någon sådan och det skulle underlätta avsevärt nu när jag måste knåpa ihop en själv.

Vad har era erfarenheter varit i övrigt när ni fakturerat som privatpersoner?
Om ni dessutom gör ett jobb skriver ni alltid ett kontrakt gällande bilderna?

Jag vore vansinningt tacksam om ni helt enkelt kunde skicka en av era dummy fakturor så jag har något att utgå ifrån.

Tack / Johny

Vad handlar det om för bilder och framför allt, vem är köparen?

Jag är själv företagare så jag kan tyvärr inte erbjuda exakt det du efterfrågar men jag skulle säga att din faktura mycket väl kan (eller rent av bör) efterlikna vilken annan som helst, med undantag för vissa uppgifter.

Ett tips till att börja med, om du mest är ute efter att få det att se lite proffsigt ut enligt konstens eventuella regler, kan vara att handla tomma faturor i en bokhandel eller kontorsbutik där du bara fyller i aktuella uppgifter. Alternativet är att göra en egen mall i lämpligt program i datorn, som du fyller i och skriver ut.

Uppgifterna sedan:

På mina faturor som företagare ska det framgå att jag har F-skatt. Om det inte framgår kan man i princip förutsätta att jag inte har det och då ska alltså arbetsgivaren/köparen dra skatt och avgifter från lönen/priset. Om du vill vara extra tydlig kan du ju istället skriva typ har A-skatt eller har INTE F-skatt eller liknande. Säljer du sedan till exempelvis en tidning så vet dom att dom ska behandla din faktura som ett betalningsunderlag på samma sätt som de gör med sina egna (anställda) fotografer.

Var sedan noga med att tydligt ange på faturan vad köpet avser, dvs till vad och i vilken omfattning bilderna får användas. Allt utöver är ogiltig användning. Ett smart sätt kan vara att exempelvis på fakturans baksida ha en lite mer allmän beskrivning av vad som gäller i övrigt. Ett exempel på en sådan text är "Svenska Fotografers Förbunds rekommenderade villkor för uppdrag". Något kontrakt behöver man alltså inte skriva varje gång, såvida det inte avser väldigt speciella användningsändamål eller bilder.

Återkom gärna om det var något jag missade eller om du har fler frågor.

Johan,

Tack för ett informativt svar.

I just detta fall handlar det om ca: 20tal prduktbilder som företaget sen skall använda på sin webbsida.
Vid ett annat tillfälle så är det återigen några enstaka bilder på folk som jobbar i en lokal som sen skall användas i en broschyr.

Jag skulle helst vilja ha en mall i datorn som jag kan printa ut när det behövs.

Kanske kunde vara av intresse för andra också!
Om vi tillsammans kan ta fram en snygg och bra mall för detta som omfattar det viktigaste så har sen alla ett bra underlag för liknande uppdrag :)
Den skulle kunna vara i Word, Photoshop, Ilustrator eller PDF.
Jag kan husera mallen sen för nedladdning om så önskas.

Jag är inte den bästa på att författa en bra text i mallen så om någon sitter på en bra grund mall skicka den gärna till mig.

Johan.. du kanske har ett förslag på lämplig bakside text.

Tack / Johny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar