Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fakturera inställt uppdag?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel.engstrom

Avslutat medlemskap
Hej!

Hur brukar ni fakturera om kunden ställer in plåtningen 1,5h innan det hela ska fotograferas?

I mitt fall så handlar det om en tidning som givit mig uppdraget att fotografera ett porträtt som frilans. Tidningen och jag hade tydligen gemensamma kompisar så det var ett sådant pris som gällde. Jag reste till en annan stad för att reka/plåta och får innan fotograferingen ett samtal där de säger att de bokat fel dag och att plåtningen inte kommer bli av.

En halv dag, reskostnader och missad bild till portfolion. Surt värre på en så fin dag!

Att inte ta betalt över huvud taget känns lite skumt samtigigt som att jag vet att plåtningen kommer bli av i framtiden och jag vill då ha uppdraget. Vad skulle ni gjort?
 
En halv dag, reskostnader och missad bild till portfolion. Surt värre på en så fin dag!
Att inte ta betalt över huvud taget känns lite skumt samtigigt som att jag vet att plåtningen kommer bli av i framtiden och jag vill då ha uppdraget. Vad skulle ni gjort?
En ganska användbar metod att lösa den här typen av frågor -- men som tycks praktiseras ganska sällan -- är att prata med kunden. ;-)

Säg precis som det är. Typ: "Jag åkte dit i god tid och rekade och sen bara la ni ner alltihop... Det känns inte så kul, och dyrt var det att resa och en massa tid la jag ner, hur löser vi det här...?"
 
Uff, va tufft att komma med råd. Det är ju så många parametrar att ta hänsyn till. Är det en blivande fast kund med många uppdrag? Fanns beställning och bekräftelse på pränt?
Allt sådant här spelar ju in.
Fick just en liknande situation i veckan.
En fast kund hade bokat upp mig för en tvådagars fotografering tisdag och onsdag. Dom ringde i måndags och berättade att dom inte fick ihop det och bokade ny tid till 10e augusti.
Jag fick alltså behålla uppdraget men det blev framflyttat.
Nu hör det till saken att jag bor 17 mil från fotostället.
Jag förklarade för kunden att normalt hade jag debiterat dom en halvdag samt resekostnader då dom bokat av för sent. MEN! I det här fallet hade jag ändå åkt sträckan då jag gjort ett bröllop under lördagen.
Jag valde alltså att fria istället för att fälla. Kunden är värd någonstans runt 150.000 om året och givetvis spelade det in.
hade det varit en liten kund med bara det här uppdraget hade jag nog valt att fakturera. Självfallet fanns det en mailad orderbekräftelse som bl.a. säger att avbokningar skall ske minst en vecka innan uppdraget, utan den är det nog betydligt svårare vid en eventuell tvist då ord står mot ord.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.