Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fakturamall

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat enskild näringsverksamhet och är nu i behov av en schysst fakturamall som jag kan utgå ifrån och fakturera mina kunder. Hur gör ni som redan har fakturor? Laddade ni ner någon mall eller skapade ni en helt egen faktura? Något annat jag bör tänka på att ha med/ta bort?

Jag kollade på några standard fakturor och gjorde sen en egen.

En del använder fakturaprogram som lägger ihop inkomster och ordnar det fint till deklarationen.

Jag har faktiskt googlat runt och hittat en del gratismallar och även provat MS Words egna fakturamallar, men de känns som att det är för mycket information. Givetvis skalar jag ner till det jag behöver, men å andra sidan är jag inte heller riktigt säker vad jag bör ha med i en fotografs faktura.

Jag kommer att sikta på att ta betalt per dag och inte timlön men även det kan variera. Jag får väl försöka skapa en grundmall till en början. Det här med deklaration försöker jag överlämna till en redovisningskonsult, men skulle ni även råda att själv ha koll på sådant? Är det värt att lägga tid på bokföring eller hur gör ni? Är det värt att ha ett program som sköter det smidigt?

Ja, som ni ser är jag rookie inom området men jag måste ju komma igång! :)

www.unicell.se

finns många som använder detta och är nöjda, man kan ladda ner en demo för att kika.

Är det ens någon vits att ha ett bokföringsprogram om man använder sig av en redovisningskonsult? Jag har en i dagsläget eftersom jag inte vill lägga ner tid på bokföringen, det enda jag kommer att göra är ju att skicka fakturor. Men som sagt, allt för att underlätta är ju välkommet!

... å andra sidan är jag inte heller riktigt säker vad jag bör ha med i en fotografs faktura.
Att skriva en faktura är inte så komplicerat som många tror. Det som måste vara med är vem säljaren är, vem köparen är, vad det är som säljs och vad det kostar samt fakturanummer och fakturadatum. Dessutom bör övriga villkor framgå (hur man ska betala osv).

Om du har F-skatt måste detta framgå.

Om du är moms-reggad måste detta framgå. Då måste du också uppge momspliktigt belopp, momsbelopp och totalsumma.

Vill man använda webbaserade tjänster är inexchange.se ett annat alternativ, som används av bl a hela Bonnierkoncernen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar