Annons

Fakturadilemma

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Jag har gjort ett jobb till en stamkund där uppdraget var att plåta produkter, frilägga och göra layouten. Min kund säljer till dagligvaruhandeln, ICA, Axfood och de andra drakarna.

Nu ska kundens kund göra en egen broschyr som riktar sig till konsumenterna i affärerna och vill ha tillgång till mina bilder. Jag äger fortfarande rättigheten till bilderna och skulle säkert kunna fakturera en gång till, men med risk att jag stöter mig med MIN kund...

Vad hade ni gjort?

Jag har gjort ett jobb till en stamkund där uppdraget var att plåta produkter, frilägga och göra layouten. Min kund säljer till dagligvaruhandeln, ICA, Axfood och de andra drakarna.

Nu ska kundens kund göra en egen broschyr som riktar sig till konsumenterna i affärerna och vill ha tillgång till mina bilder. Jag äger fortfarande rättigheten till bilderna och skulle säkert kunna fakturera en gång till, men med risk att jag stöter mig med MIN kund...

Vad hade ni gjort?

Nu är jag inte alls insatt i ämnet och har aldrig fakturerat en kund någon gång, men jag hade självklart kunnat gjort det. Det jobbet blir ju ett helt annat än det du gör, även om bilderna är desamma. Vad skulle din kund använda dem till? En broschyr, hemsidan,..?

om du inte vill riskera att hamna på sned med din kund finns alltid alternativet att ge honom ett bra pris och ändå ta betalt för det.

åt andra sidan är det ändå ditt jobb som du har utfört, tror du att din kund skulle ha gjort gratis i ett liknande läge? om inte varför skulle det då egentligen ställa till med ett problem.

Och om du ger bort bilderna och samma situation dyker upp igen blir det lätt ett åter fallande läge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar