Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Faktura?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebek

Medlem
Kan någon hjälpa mig gaida mig till ett forum där faktureringsfrågor tas upp.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag menar om jag måste fakturera ett kund för bilder så vet inte jag hur det funkar i med att jag inte har eget företag mig vetligen så finns det företag som skötter detta åt en.

Sebastian, du kan fakturera själv utan att ha företag eller F-skatt.

Så slipper du bli snodd på pengar. Dom tar ju en ganska duktig summa för att fakturera åt dig, nått som man kan göra själv på ett par sekunder.

Frilansfinans.se är extremt smidigt och lätt att använda. Kostar c:a 5% tror jag, men för enstaka ströjobb är det suveränt.

Peter.H skrev:
Sebastian, du kan fakturera själv utan att ha företag eller F-skatt.

Så slipper du bli snodd på pengar. Dom tar ju en ganska duktig summa för att fakturera åt dig, nått som man kan göra själv på ett par sekunder.

Kan man verkligen det? Jag har bara hört att man måste ha någon form av skattsedel (F- eller FA-) för att kunna fakturera. Vart hittar man information om detta, det vore ju kanon om det gick.

stef-n skrev:
Kan man verkligen det? Jag har bara hört att man måste ha någon form av skattsedel (F- eller FA-) för att kunna fakturera. Vart hittar man information om detta, det vore ju kanon om det gick.

Om jag har fattat det rätt så kan du fakturera utan att ha F/FA-skatt men om du har det så redovisar du själv in prelskatten och sociala avgifter till Skatteverket. I annat fall får du be den som du fakturerar att de ska betala in åt dig.

Kan nån mer insatt reda ut detta?

Hittade detta på Skatteverket:

"Om en uppdragstagare inte har F-skattsedel ska den som betalar ut arbetsersättning normalt innehålla skatt. Detta gäller även om mottagaren har enskild firma, är momsregistrerad eller är ett bolag. Om mottagaren är en fysisk person ska dessutom arbetsgivaravgifter betalas."

stef-n skrev:
Kan man verkligen det?
En faktura är ju bara en räkning.

Du får bara göra klart att updragsgivaren skall dra A-skatt för det pris du begär.
En företagare med F-skatt betalar ju själv in skatten.
Inte heller kan du lägga på moms.

Jag antar att det fortfarande är så att om totlsumman för ett år och arbetsgivare ligger under 1000 kronor skall ingen skatt dras på summan.

vad är problemet med att registrera en enskild firma?

Jag kanske har gjort bort mig på nåt sätt, men jag registrerade enskild firma för en tid sedan. Lätt som en plätt fick jag FA-skattsedel. Jag är medveten om att jag måste fylla i ytterligare någon blankett vid deklarationen och dessutom ha någon slags bokföring, men i övrigt kan jag inte förstå varför så många verkar vara så rädda för att registrera företag. Jag ser bara fördelar. Kan nån förklara för mig vad jag har missat?
//Anders

Re: vad är problemet med att registrera en enskild firma?

WFS) (Graylingman skrev:
...Kan nån förklara för mig vad jag har missat?
//Anders
Du missar ingenting, nästan.

Starta företag är lätt, se bara till att sköta bokföring och ta hand om verifikationer så skall det inte vara några bekymmer.

Du kan förstås efter några år drabbas av att skattemyndigheterna anser att du inte driver näringsverksamhet om du till exempel bara har en kund som du fakturerar 5000 kronor för per år och gör avdrag för 25000 år efter år...

Risken med att starta företag ligger mer på de som är i behov av A-kassa.

Så har jag fattat det också. Och nejdå, jag har inte tänkt köpa en helsickes massa grejor momsfritt. Det är ju trots allt en viss skillnad mellan avdragsgillt och gratis :), och jag har heller inte några stora förhoppningar om att kunna fakturera några stora summor. Förresten, om jag köper något från exempelvis Tyskland har jag fattat det som att jag inte ens behöver ligga ute med momspengarna. Stämmer det?
//Anders

Re: Re: vad är problemet med att registrera en enskild firma?

mipert skrev:
Du missar ingenting, nästan.

Starta företag är lätt, se bara till att sköta bokföring och ta hand om verifikationer så skall det inte vara några bekymmer.

Du kan förstås efter några år drabbas av att skattemyndigheterna anser att du inte driver näringsverksamhet om du till exempel bara har en kund som du fakturerar 5000 kronor för per år och gör avdrag för 25000 år efter år...

Precis, jag studerar nu men i sommar vet jag inte vad som händer, och jag har fått uppfattningen att a-kassan kan ställa till problem när man har en firma, även om man avregistrerar den. Nu när det har trillat in några mindre uppdrag så skulle jag vilja fakturera "på riktigt" för att ställa till med så lite problem som möjligt för uppdragsgivaren. Det lutar nog åt bolagsbolaget eller dylikt i nuläget.

WFS) (Graylingman skrev:
Förresten, om jag köper något från exempelvis Tyskland har jag fattat det som att jag inte ens behöver ligga ute med momspengarna. Stämmer det?
//Anders

Det är korrekt, behöver bara uppge ditt momsregistreringsnummer SE<Personnummer>01 men sen ska du lägga på svensk moms både på ingående/utgående moms i bokföringen (blir då +/-0)

Medan tråden är aktiv kan jag ju passa på att ställa en annan relaterad fråga:

Jag fick just en förfrågan om att fotografera en heldag med seminarium och dylikt som anordnas av Rädda Barnen. Nu är den stora frågan vad jag skall begära i ersättning. Å ena sidan skall man inte sälja sig för billigt och å andra sidan är det en organisation som inte är vinstdrivande och säkert inte har hur mycket pengar som helst. Hur gör jag? Snabba svar skulle uppskattas oerhört! :)

Rabatt i bidrag?

Föreslå rabatten i bidrag
Ange ett pris som är hyfsat rimligt rabattera detta och be dem sätta in mellanskillnaden på ett 90 - konto.

/Jörgen

mipert skrev:

Jag luskade i det hela för ett tag sedan och förstod det hela såhär: Om man kan visa att man startat företaget samtidigt som man haft ett heltidsjobb och sedan blir arbetslös så skall det egna företaget inte påverka rätten till a-kassa. Det ses som en bisyssla, eller nå't.

Jag inser förståss att alla inte har ett heltidsarbete att "utnyttja".

Re: Rabatt i bidrag?

jorgen.hubner skrev:
Föreslå rabatten i bidrag
Ange ett pris som är hyfsat rimligt rabattera detta och be dem sätta in mellanskillnaden på ett 90 - konto.

/Jörgen

Ingen dum idé, tror jag. :) Då återstår bara frågan vad som är det hyfsat rimliga priset? Om man drar av ett par tusen från BLFs riktpris för en dags uppdrag, börjar man närma sig då? Tex 4000:- för en dag? Är jag för girig eller säljer jag mig för billigt då? Sådant här är svårt, tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar