Annons

Fair use?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej!

Ska skriva en artikel som jag ska ha på min hemsida, och har hittat passande bilder på Wikipedia, om man klickar på dom bilderna står det något om fair use, som jag inte riktigt förstår vad dom menar med. Här är en länk från Wikipedia där det står om Fair use... Får jag använda dessa bilder på min hemsida??

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fair_use

Med tanke på att Fair Use endast gäller USA så trode det inte fungera.
Men om Wikipedia har angett att bilderna är fria så är det bara att köra på. Frågan är bara om Wikipedia har upphovsrätten själv till alla bildern som finns där?

Ja, jag fatta också att det bara gäller i USA, men det är ju en bra fråga om Wikipedia har rättigheterna till bilderna? Vissa bilder står det ju vilka som har rättigheter, men resterande som det står fair use på borde man ju få använda fritt...

Wikipedia-artikeln förklarar fair-use begreppet på ett bra sätt. Vi har, som redan sagts, inte fair-use-begreppet i svensk lagstiftning, även om i stort de flesta av dess principer även gäller här, t ex. citaträtten, viss politisk satir osv.. Många gånger handlar det också om bedömningar från fall till fall, det går inte alltid att på rak arm säga vad som är tillåtet och inte - det är ju faktiskt det vi har domstolar till. All lagstiftning är ju inte glasklar, typ. står det 90 på hastighetsskylten och du kört 110 så har du kört för fort, oftast så finns det stora gråzoner där bedömningen kan vara svår och tom. omöjlig utan alla detaljer.

Det skulle underlätta för andra att ge dig ett bättre svar om du förklarade närmare vad du tänkt göra med länkar till bilderna och dess avtal ifråga.

tack för alla svar... Jo jag har som sagt tänkt att använda bilderna i Artiklar som jag skriver, tex som nu skriver jag en artikel om Seriemördare, då hade man ju tänkt att ha med någon bild som passar till artikeln, tex på någon seriemördare... Är ju lite tråkigt med bara text... Är ju inte heller helt lätt att leta reda på den som tog bilden på tex 60-70 talet, därför är det ju lite kul att veta vad som gäller =)

Hittade tex en bild från en bok på Wikipedia på Seriemördare david Berkowitz, om den bilden står det så här:

This image is a booking photo, more commonly known as a mug shot, normally produced in the regular operations of a law enforcement agency or correctional facility. This image is in the public domain because works such as official legal documents and public records created by state and local government agencies in the United States are generally not eligible for copyright for reasons of public policy. Mug shots from other countries may be subject to different regulations. Subject to disclaimers.

Tony:
Kan du inte arrangera/förbättra/fota bildide'erna dom använt?
Skulle ju bli lite tankeverksamhet hur du löser det och en med genuin känsla av ditt arbete när det är klart...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar