Annons

Facettögon och handhållen kamera - går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

herrberg

Medlem
Hej!

Jag har så smått börjat leka med macrofoto. Jag varierar kamerahus mellan EOS 5Dmk2 och EOS M3 + EF adapter. Jag använder soligor mellanringar, ofta alla tre vilket ger 68mm. Vanligtvis har jag Canons EF 85/1.8 på det samt en TTL ringblixt. Jag lägger typiskt bländaren på 22 och låter TTL-blixten ordna exponeringen. Handhållet 9 gånger av 10.

Jag blir ofta nöjd över bilderna, men det saknar det sista lilla punchet i skärpan. Var fasen tog facettögonen vägen? Går det ens att få till med denna rigg?

Bilden jag tänker på är här. Den behöver fixas till lite med exponeringen och de blixtskadade blommorna behöver kanske lite arbete också. Men återigen, vart tog de där jäkla facettögonen vägen?

http:/www.herrberg.se/diverse/IMG_1927_1972.CR2
 
en bild

Jag ser ingen bild. Själv har jag inga problem med att få fram fasettögon. När jag behöver blixt använder jag den inbyggda eller ibland ringblixt. Brukar gå bra med båda. Behöver nog se bildexempel för att förstå vad du menar.
 
Jag fick ner bilden genom att ta bort www.fotosidan.se i början men det är en raw-bild som jag tyvärr inte kan öppna annat än med en bildvisare. Den är ganska suddig men jag antar att det blir bättre med en raw-konverterare. Helt bra lär det inte bli och det beror på att du bländar ner så kraftigt. Håll dig på max 11-13 så blir det nog skarpare, även om skärpedjupet blir mindre.
Sen kan det även bero på för lång brinntid på blixten. Det varierar beroende på märke/modell och hur hög effekt den står på.
 
Tack för tipsen, det kan absolut vara så att jag har varit för aggressiv med nedbländningen, alltför rädd för att skärpedjupet ska bli för kort. Längre exponeringstider, även då man använder blixt.

Hm... Har man någon nytta av bildstabilisering vid macrofoto?

Hur som helst, nu går jag upp till f11 och ser vad som händer.
 
Inställning

Ser att du kör helt galna inställningar (AV utan att underexponera det naturliga ljuset) så då får du räkna med suddiga bilder om du inte underexponerar det naturliga ljuset och har blixten som huvudljus när du använder så små bländare. Resultatet blir obönhörligen rörelseoskärpa. Innan du lär dig hur du bemästrar att balansera blixtljuset med det naturliga bakgrundsljuset kan du sätta kameran på M och 1/250 s och 200-400 iso. Jag kan garantera att du märker en himmelsvid skillnad på skärpa även vid f/22 (och ännu skarpare vid f/14-16). Då använder du blixtöjuset som huvudljus och dess korta brinntid eliminerar rörelseoskärpa.

ps. På Canonkameror så mäter kameran det naturliga ljuset innan exponering om du kör AV/TV eller P. Resultatet blir att du får en exponeringstid som påverkar bilden lika mycket som blixtljuset. Här har du 1/60 sek, Resultatet är oskarpa bilder där man inte kan se fasetter och finare detaljer.
 
Hm... Har man någon nytta av bildstabilisering vid macrofoto?

Absolut :)
Fotar småkryp ute i skogen på frihand i naturligt ljus, försökte först med mellanringar men gav upp. Nu har jag gått över till 2x teleconverter på mitt Sigma 150/2,8 OS Macro och då får jag ut 2:1 med fungerande stabilisering. Okej alla bilder blir inte knivskarpa trots fullt dagsljus och relativt hög iso. Men ibland så :p
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374075/3487452.htm?_p=3487205

Mvh erik
 
Ser att du kör helt galna inställningar (AV utan att underexponera det naturliga ljuset) så då får du räkna med suddiga bilder om du inte underexponerar det naturliga ljuset och har blixten som huvudljus när du använder så små bländare. Resultatet blir obönhörligen rörelseoskärpa. Innan du lär dig hur du bemästrar att balansera blixtljuset med det naturliga bakgrundsljuset kan du sätta kameran på M och 1/250 s och 200-400 iso. Jag kan garantera att du märker en himmelsvid skillnad på skärpa även vid f/22 (och ännu skarpare vid f/14-16). Då använder du blixtöjuset som huvudljus och dess korta brinntid eliminerar rörelseoskärpa.

ps. På Canonkameror så mäter kameran det naturliga ljuset innan exponering om du kör AV/TV eller P. Resultatet blir att du får en exponeringstid som påverkar bilden lika mycket som blixtljuset. Här har du 1/60 sek, Resultatet är oskarpa bilder där man inte kan se fasetter och finare detaljer.


Många tack för det - mycket matnyttigt här. Verkligen tack för hjälpen.

Skulle det fungera att bara underexponera (exponeringskompensation) och jacka upp blixtens styrka lika många steg? Men visst, M verkar ju vara det som gäller...

MVH
Bengt Berg
 
Många tack för det - mycket matnyttigt här. Verkligen tack för hjälpen.

Skulle det fungera att bara underexponera (exponeringskompensation) och jacka upp blixtens styrka lika många steg? Men visst, M verkar ju vara det som gäller...

MVH
Bengt Berg

Om jag minns rätt är inte exposure compensation och flash exposure compensation ihoplänkade på Canon, så om du gör som du beskriver behöver du inte röra blixten utan den kommer att exponera "rätt".
 
Rätt

Just så är det. Blixtens styrka (i TTL-läget) styr du från kameran med "blixtljuskompensation" (eller liknande benämning) som inte är samma som den vanliga exponeringskompensationen.
 
Bilden är oskarp och skärpeplanet ligger heller inte på ögat. Visst går det att fota på frihand, det gäller bara att ställa in kameran rätt så att du får tillräckligt snabb slutartid och det viktigaste av allt, skärpeplanet måste ju sitta rätt.

Den här har jag tagit på frihand med 1/1600s och f/8. Tanken var att få skärpan på ögonen och rörelseoskärpa på vingarna. Tekniken handlar mycket om att lära sig vilka slutartider som måste till för olika fåglar/insekter.

Ingen blixt, bara naturligt ljus.

https://500px.com/photo/164492753/hover-fly-by-frode-wendelbo?ctx_page=1&from=user&user_id=7576531

/Frode
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.