Annons

Faan, FS, irriterande.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
-Ändringar i "reglerna" sker utan annosering. Nu kan man tex. bara sätta två kategorier på sin bild, mot tidigare fyra. Det vore väl inte så svårt att annonsera sådana här ändringar med ett mail.
Det är ju ingen katastofal konsekvens, men nog så irriterande. Precis som vilket program som helst som helt plötsligt inte beter sig som man är van.

-Texten som mästrande påpekar att jag kan ladda upp max 5 bilder under 1 dagar i denna albumtyp, och den tillhörande länken som påstår att man kan utöka denna gräns genom att uppgradera sitt medlemskap. Men det kan man ju inte, 5 bilder är den absoluta gränsen.

Jag förstår att det är en enorm massa detaljer att hålla reda på i en site som FS, men det känns bra att få skriva av sig. Nu är jag redo för några nya och sansade bildkommentarer igen, och ingen behöver svara på denna tråd -jag var bara irriterad.

Självklart så skall allt meddelas, så här kommer lite snabba förklaringar. Mer info kommer senare.

Begränsningen i motivkategorier gör vi eftersom motivkategorierna kommer spela större roll framöver. Vi har under kvällen byggt ihop grundmallen för hur intresseavdelningar kommer att fungera och där i ligger bland annat en filtrering av bilder via motivkategorier. När vi testar så ser vi att bilder ofta har mer eller mindre ovidkommande motivkategorier. För att det skall bli bättre precision på filtrering av bilder så tvingar vi ner det till två motivkategorier med behåller regeln när det gäller teknikkategorierna. I samband med detta så har vi flyttar bort macro som Motiv och satt som teknik, Blommor och Vilda fåglar har tillkommit. Dessutom har vi lagt till lite nya forum.

5/dag gränsen är en gammal regel. Den tar vi bort nu. Nu är det poolerna som styr.

En annan sak: Varför ser man ibland i forumtrådar infogade bilder som är 600 pixel på åtminstone en ledd, om inte båda rent av?

Varje gång jag försökt något sådant har det blivit stopp, 400 pixel är gränsen.

/Villåxåanvändastorabilderiforum

När ni ändå håller på och gräver; vore det alldeles för jävligt om man ökade den tillåtna bildstorleken till 300k? Jag upplever att nånstans mellan 250-300k brukar man slippa en del jobbiga artefakter om man väljer en "vettig" visningsstorlek, ungefär 500x700 pixlar. I och med att Fotosidan verkligen är just en fotosida så vore det trevligt om man också kunde öka bildkvaliteten en smula rent tekniskt. Med 300k skulle man ofta också kunna spara bilder på "vanligt vis" i Photoshop utan att de blir för stora, och alltså slippa "save for web" som ju tappar EXIF bland annat.

Det här med intressegrupper ser verkligen spännande ut, och indelningen i forumet ser ut att ge en fingervisning om hur det kommer att se ut.

Har en pytteliten kommentar bara: Vilda djur, fåglar och insekter är en kategori. Det är logiskt. Landskap, nattfoto, UV (kanske också undervattensfoto?) är en annan kategori - det är också logiskt.

Men om man tittar på oss hobbynaturfotografer så sysslar nästan alla med en viss andel "landskap" eller andra rena naturmotiv och en viss andel makrobilder som ofta är insekter (som blivit "fattig mans" vilda djur och fågelfoto).

När intressegrupperna införs helt så förmodar jag att "ingångsfönstret" till poolerna styrs av ens intresse, då blir många av oss hobbynaturalister splittrade mellan dessa två intresseområden.

Håller också med Martins inlägg, där han (för en gångs skull :)) kom med något riktigt smart.

Intresseavdelningarna kommer att vara ett fönster som filtrerar fram saker inom ett visst område. Intresseavdelningarna kommer att vara ca 5-10 st till att börja med. Vi börjar försiktigt med funktionalitet och adderar med tiden på mer. Fortfarande kommer Fotosidans nuvarande funktionalitet att finnas kvar. Är man intresserad av det mesta så kollar man på bilder/artiklar/forum etc precis som idag. Känner man för en djupdykning i GAtufoto så kommer det finnas en sida som filtrerar fram allt som har med Gatufoto att göra.

Jag skall pyssla lite till under dagen med att sätta upp de första intresseavdelningarna. Återkommer snart.

Tomasz skrev:
En annan sak: Varför ser man ibland i forumtrådar infogade bilder som är 600 pixel på åtminstone en ledd, om inte båda rent av?
Bra fråga; skicka mig ett exempel.

Med nuvarande forumlayout kommer en 600x600 att spräcka designen, så det blir inte aktuellt - inte heller en höjning av filstorleken för forumbilder, jag är inte så sugen på att få in fler och större bilder i forumen, mest av tekniska skäl.

En höjning av storleken på albumbilder är dock möjlig, skall göra en räkneoperation och se vad det kan kosta oss.

Se där ja, forumets storlekskontroll spricker tydligen ibland då. Nå, jag ger mig inte på det i nuvarande version - vi skall uppgradera till modernare där (hmm, har sagt det några gånger nu...)

Hej! Jag tycker FS ändringar är ett steg åt rätt håll och med fler motivkategorier så tycker jag att det egentligen oxå räcker med max en motivkategori per bild.

Inför gärna en djurparkskategori oxå! Det är så tråkigt att se alla dessa fängslade "vilda" djur i kategorin Vilda djur...går hellre på en djurpark isf.

T.ex:
Vilda djur - Dom fria djuren
Vilda fåglar - Dom fria...
Kräldjur- Dom fria...
Insekter - Dom fria...
Djurparksdjur - Dom fängslade...oavsett arttillhörighet

Och max en kategori per bild...
---------------------------
En fråga... Varför bara bilder från de senaste 3 dygnen när man tittar på senaste bilder i resp pool och kategori? Det händer mej ofta att jag ser en bild som jag vill komma tillbaka till och se och kanske ge en kommentar efter ytterligare någon/några dagar och då är det väldigt svårt att hitta den igen... Kort sagt. Bilderna "försvinner" för snabbt!

Jag vet att jag kan hitta dom på annat sätt men om jag t.ex. går in i "Bilder per motivkategori" så kommer inte alla bilder med där. En bild som ligger i en portfolio men som är utlagd i en kritikerpool kommer t.ex. inte med där...

Styr även betraktandet mer med motivkategorier så tror jag det blir fler kommenatrer...

/Leif

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto