Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
FA 50/1,4 - fokusproblem
- Trådstartare Bertone
- Start datum
quarc
Aktiv medlem
Inte helt klart vad du menar. FA 50 är notoriskt soft på 1.4 och är svårt att fokusera. Men du kanske menar att även om du vrider objektivet till oändligheten ligger fokus på 5 meter? Det kan bara inträffa om något gått riktigt fel och avståndet till sensorn ökat. I så fall borde det inte fungera med andra objektiv heller. Men du behöver nog beskriva probelemt lite mer i detalj vad det är som inte fungerar och vad det är som fungerar. Bra att veta om kameran fungerar med andra objektiv eller om objektivet fungerar på andra kameror.
Tänk också på att med AF-objektiv så är inte maxläget skarpt, det ligger bortanför oändligheten.
Tänk också på att med AF-objektiv så är inte maxläget skarpt, det ligger bortanför oändligheten.
Punkk
Avslutat medlemskap
Inte helt klart vad du menar. FA 50 är notoriskt soft på 1.4 och är svårt att fokusera. Men du kanske menar att även om du vrider objektivet till oändligheten ligger fokus på 5 meter? Det kan bara inträffa om något gått riktigt fel och avståndet till sensorn ökat. I så fall borde det inte fungera med andra objektiv heller. Men du behöver nog beskriva probelemt lite mer i detalj vad det är som inte fungerar och vad det är som fungerar. Bra att veta om kameran fungerar med andra objektiv eller om objektivet fungerar på andra kameror.
Har sagt det förr, det här med att det finns något bortanför oändligheten är väldigt svårsmält
quarc
Aktiv medlem
Har sagt det förr, det här med att det finns något bortanför oändligheten är väldigt svårsmält
Jag håller helt med och jag har fortfarande inte förstått varför. En sak är väl på zoomar där inställningen kanske varierar lite med brännvidden, men på fast optik? Det är skönt med mina gamla objektiv, vill man fokusera på oändligheten är det bara att vrida tills det tar stopp.
Fogel70
Aktiv medlem
Förmodligen har det att göra med att det är svårt att få autofokusen att stanna i ändläget, om man vill få upp hastigheten på AF så studsar den nog lite i ändläget, så det måste finnas lite marginal.
Dessutom ställer det nog högre krav på alla ingående kompenenter i objektivet om allt ska sammanfalla vid oändligheten, och objektiven skulle bli dyrare att tillverka.
Dessutom ställer det nog högre krav på alla ingående kompenenter i objektivet om allt ska sammanfalla vid oändligheten, och objektiven skulle bli dyrare att tillverka.
Senast ändrad:
Bertone
Aktiv medlem
Hej
Jag var kanske inte helt tydlig när jag förklarade problemet.
Kör jag autofokus så hittar kameran fokus från närgränsen (ca 30cm) och upp till ca 5m. Längre bort så hittar den inte fokus. Om jag fokuserar manuellt är allting över 5m suddigt - precis som om objektivet har en "bortgräns" på 5m. Men jag kan vrida fokusringen "förbi" 5m. Jag funderade på om det hänt något med "fokusskruvanslutningen" mellan kamera o objektiv.
C
Jag var kanske inte helt tydlig när jag förklarade problemet.
Kör jag autofokus så hittar kameran fokus från närgränsen (ca 30cm) och upp till ca 5m. Längre bort så hittar den inte fokus. Om jag fokuserar manuellt är allting över 5m suddigt - precis som om objektivet har en "bortgräns" på 5m. Men jag kan vrida fokusringen "förbi" 5m. Jag funderade på om det hänt något med "fokusskruvanslutningen" mellan kamera o objektiv.
C
quarc
Aktiv medlem
Mitt 100 2.8 fokuserar som det skall. Vilket borde innebära att det är något fel på objektivet. Tror jag fått någon smittsam objektivsjukdom eftersom jag skickade iväg 16-50'an på reparation för några dagar sedan....det ramlade ut en aluminiumbit ur det objektivet!
C
Du vet om att man inte skall köra objektiven i tvättmaskinen ?
Låter ju som maximal otur med två trasiga objektiv. Jag har aldrig varit med om att ett objektiv gått sönder, inte ens när jag tappat dem i marken. Enda gången jag har objektivproblem var när jag köpte en ny konsumentzoom, och det låg en lös skruv i och skramlade, den skickades snabbt tillbaka och ersattes.
Bertone
Aktiv medlem
Ja, det är maximal otur och jag kände mig inte helt bekväm när jag idag pratade med försäkringsbolaget. Men dom "tar" konstnaderna för bägge objektiven. Jag betalar naturligtvis självrisk, 2x1500:-.
Nu har jag ju inte lämnat in 50'an än så jag vet inte kostnaden för den reparationen.
C
Nu har jag ju inte lämnat in 50'an än så jag vet inte kostnaden för den reparationen.
C