Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FA 35mm f2.0 vs. DA 40mm 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

jido

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av dessa objektiv? Jag behöver en glugg som klarar av befintligt ljus vid spelningar i det mindre formatet.

Det handlar framför allt om jazzspelningar där det ofta går att komma rätt nära motivet (tänk Fasching, Glenn Miller Café etc).

När jag fotade med min Z1-P var min F 50mm 1.7 idealisk, men på digitalen är den lite för snäv.

Även andra alternativ mottages förstås tacksamt ...

Har erfarenhet av 40/2.8 och det är ett bra objektiv, men inte särskilt vidvinkligt. Jag har ingen 35a, men jag har den fina 24/2.0 som nog skulle bli mitt val i en sådan situation. Om inte 50 funkar så ligger 40 väldigt nära, och steget till 35 är ju inte långt heller. Men om du behöver vidvinkel skall du nog gå så långt du kan (du har ju fortfarande 50/1.7 kvar för närbilder) och välja 35 av de du nämnde.

Ja just ja ... FA 24:an finns ju också. Jag har inte kollat in den, men har för mig att den inte ligger i samma prisläge som 40:an och 35:an.

Ser dock att en ägare här på fotosidan.se köpt den för futtiga 3000 kr. Dags att börja skanna av webben ...

/Jimmy

Jag tycker båda är optiskt mycket bra. Även om 35:an är välbyggd så är ju 40:an en limited helt i metall. Jag hade nog valt 35:an av dessa då den är så pass mycket snabbare och ligger närmare en 50mm glugg på ett analogt hus.

Ok,
för att röra till det ytterligare: finns det något bra alternativ runt 28mm? Jag tror att 40mm:arn blir för nära min 50mm för att det ska kännas användbart.

/Jimmy

Jag bestämde mig för en 35:a. Var och klämde lite på en 40:a tidigare idag och den var ju väldans charmig. Men i jämförelse med FA 35mm är den både snävare och slöare.

Prestanda före charm. Jag hade nog ändå inte fått några tjejer med repliken "I have a pancake on my body - do you wanna see it?" ;)

Tack för hjälpen alla.

jido skrev:
Prestanda före charm. Jag hade nog ändå inte fått några tjejer med repliken "I have a pancake on my body - do you wanna see it?" ;)

Hehe, nej då tror jag nog att ett fisköga kan slå lite högre ;)

Bra val annars. FA 35/2 måste vara den mest prisvärda lins man kan få tag på efter FA 50/1.4.

Ur boken "Raggningsrepliker vi ångrar"
- Häng med hem till mig så ska jag visa dig mitt fisköga.

Fast kanske den hade gått hem på PhotoKina ;)

Hur är det finns det att köpa fortfarande!
har själv ett väldigt nöjd med det !!!
hoppas du får tag i ett!

Cyberphoto säger att de får in den (preliminärt) till vecka 42. Bara att hålla tummarna ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar