Annons

F.k. Byte av slutare till Nikon Z 6II

Produkter
(logga in för att koppla)

gdip

Aktiv medlem
Så här svarade Nikon på min fråga vad ett byte av slutare till Nikon 6 ZII kostar.
"När det gäller byte av slutare på en Z6II, så har vi inget fast pris eftersom reparationskostnaderna beror helt på vilka reservdelar som krävs för att få kameran tillbaks i optimalt skick. Baserat på tidigare reparationshistorik på Nikon Z6II där slutarbyte har blivit utförd, så skulle jag gissa att en åtgärd av slutaren kan landa nånstans kring 6000 SEK, men för att kunna ställa ut ett kostnadsförslag så behöver vi få in kameran på service för att få en tekniker att undersöka kameran närmare. Se länk nedan för mer info om hur du går tillväga med att skicka in på service.
https://www.nikon.se/sv_SE/help-and-support/product-repairs/send-for-repair"
Källa: Nikon kundsupport, 20240916

Enligt sajten shuttercheck.app har "Nikon Z 6II shutter rated lifespan is 150000 actuations”.
 
Antalet är ingen garanti, bara en uppskattad siffra vad materialet ska klara av.
Annonsörer skriver ibland "endast 20 procent av slutarens livslängd". En slutare kan lägga av när som helst.
 
Den borde omfattas av den vanliga garantin. Dvs går den sönder inom garantitiden och färre bilder än 150k är tagna, så borde det vara ett garantijobb.

Så om garanti fortfarande finns kvar hade jag försökt den vägen.
 
Så här svarade Nikon på min fråga vad ett byte av slutare till Nikon 6 ZII kostar.
"När det gäller byte av slutare på en Z6II, så har vi inget fast pris eftersom reparationskostnaderna beror helt på vilka reservdelar som krävs för att få kameran tillbaks i optimalt skick. Baserat på tidigare reparationshistorik på Nikon Z6II där slutarbyte har blivit utförd, så skulle jag gissa att en åtgärd av slutaren kan landa nånstans kring 6000 SEK, men för att kunna ställa ut ett kostnadsförslag så behöver vi få in kameran på service för att få en tekniker att undersöka kameran närmare. Se länk nedan för mer info om hur du går tillväga med att skicka in på service.
https://www.nikon.se/sv_SE/help-and-support/product-repairs/send-for-repair"
Källa: Nikon kundsupport, 20240916

Enligt sajten shuttercheck.app har "Nikon Z 6II shutter rated lifespan is 150000 actuations”.
Z6 och 7 är testad i 200.000 cykler enligt Nikon
 
Förmodligen två års garanti, efter det står man nog där. Om bländaren går sönder med 20k bilder tagna efter 1.5år tycker jag att det borde vara ett garantifall. Jag hade i alla fall startat ett garantiärende.
200 000 exponeringar på två år betyder i runda tal 500 om dagen varje vardag. Det är inte många som fotograferar så mycket. Så, ja, det borde de kunna ta som fabrikationsfel om den går sönder under den tiden.

Men ingen kan ändå räkna med 200 000 på sin sju år gamla kamera. Det blir vad det blir. Den dör när den dör.
 
200 000 exponeringar på två år betyder i runda tal 500 om dagen varje vardag. Det är inte många som fotograferar så mycket. Så, ja, det borde de kunna ta som fabrikationsfel om den går sönder under den tiden.

Men ingen kan ändå räkna med 200 000 på sin sju år gamla kamera. Det blir vad det blir. Den dör när den dör.
Så är det, min D700 som är över 200k är 16år gammal. Den har dom senaste 5 åren ofta används till timelapses, där blir det många bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.