Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F.d. D70 ägare (jag) provade en D2x för första gången idag.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker Dahlblom

Aktiv medlem
Här kommer lite luddiga kommentarer från mitt första möte med en proffskamera.

Var till en lokal butik och provade deras demo ex. Jag har aldrig ens hållit i en proffs kamera innan. Sålde min D70 för ett par veckor sedan. Skall skaffa ny kamera snart.

Jösses vilken kamera. Det jag först reagerade på var hur snabbt allt var, jag menar fokus, shutter, sekvenstagning... allt rappt som f*n... High-speed-crop mode var ju nästan skrattretande (8b/s). Reagerade också på sökaren. Var ju som att titta på bredbilds tv. Massor med info i inre displayen och stor glugg att titta i.
Ett 1GB kort rymde ca 50 bilder med RAW format. 1GB räcker inte länge med D2x:an.

Jag tittade runt i butiken med kameran i AF-C mode och autofokusen bara knäppte till gång på gång och så var det fokuserat. Inget sökande av och an.

Objektiven jag provade var Nikkor 17-35mm f/2.8 AF-S samt 70-200mm f/2.8 VR AF-S.

Det ligger mycket nära till hands att jag skaffar denna kamera.

Japp, den är grym.

Du kanske ska ta en titt på D200 när den kommer om några dagar, den kostar betydligt mindre, men verkar vara ett rejält lyft mot D70. Jag själv funderar på att köpa mig D200.

mvh

Fredrik

Jepp jag väntar på att den skall släppas. Sålde min D70:a iom lanseringen av D200. Det hänger på dens AF som det har varit mycket hit och dit om. Mycket intressant kamera D200. Det blir att skaffa antingen D200 eller D2x.

:)

D2X är sanslöst fin men D200 är nog lämpligare för de flesta av oss. Om den har lika bra sökare som D2X vet jag inte men bättre än föregångarna ska den ju vara.

Vill bara skryta med att sökaren på min D7D är snäppet bättre än den på D2X, det är nämligen inte sökaren på D2X som är speciellt bra (med tanke på dess pris) utan sökaren på D70 (& flera andra) som är mycket dålig.

Kikade för ett tag sedan in i en ny F6 med ljusstark normal, WOW!!!

//Larsa

Få se om man går till fotosidan.se:s historia som en av de mer korkade medlemmarna.

Köpte D2x idag, ville inte vänta på D200:an.

God Jul på er, firar min just nu...

h0h0h0h0h0

Hur korkad du är beror på om du har råd att äta frukost i morgon:) När det gäller kameraval kan nog ingen säga att du är korkad, var hittar man bättre? Men var beredd på att from. nu vill du bara ha dyrare optik...

Tomasz skrev:
Hur korkad du är beror på om du har råd att äta frukost i morgon:) När det gäller kameraval kan nog ingen säga att du är korkad, var hittar man bättre? Men var beredd på att from. nu vill du bara ha dyrare optik...

Jo det stämmer, blir för övrigt gröt imorgon som alltid. Jag har 17-35mm f/2.8 samt 70-200mm f/2.8 VR objektiven. Köpte dem från Cyberphoto för 1 1/2 år sedan. De är bra, jag tror de kommer mera tillrätta med detta hus.

Längtar till nästa handbolls match, få se om jag klarar av kameran då.

Herregud! Hålla på & tjafsa om frukost när du köpt en sån fin kamera! Så länge man har råd med ett mål mat om dagen så är det väl bara att handla på så spring nu ut & utöka objektivparken, de e ju snart jul! :)

//Larsa

botmund skrev:
Få se om man går till fotosidan.se:s historia som en av de mer korkade medlemmarna.

Köpte D2x idag, ville inte vänta på D200:an.

God Jul på er, firar min just nu...

h0h0h0h0h0

Skönt att jag inte är ensam. Haft min D2x i två veckor nu.

.Z. skrev:
Herregud! Hålla på & tjafsa om frukost när du köpt en sån fin kamera! Så länge man har råd med ett mål mat om dagen så är det väl bara att handla på så spring nu ut & utöka objektivparken, de e ju snart jul! :)

//Larsa

Ähhh Vem fasen har tid å käka, med en sån kamera i näven? :cool:

Jag klämde och kände på en D2x också på mässan, och jag blev helt såld, har aldrig hållt i en skönare kamera, den satt som gjuten i min hand.

Jag åkte till mässan för att känna på D200'an som jag tänkt köpa, men efter att känt på D2x'en vet jag att jag aldrig kommer att bli nöjd med någon annan kamera.

D200'an var väldigt fin den också och skulle med all säkerhet räcka till för mina behov, men jag skulle drömma om en D2x i allafall om jag köpte D200'an, så det får bli massor med blodpudding framöver för det finns inga alternativ längre för mig.

Roligt att vi är flera som gjort slag i saken. Tänkte nästan det att jag inte kan vara ensam...

Kent, trots att jag inte har känt på en D200 så tror jag din beskrivning ligger nära hur jag skulle ha känt även om jag väntat på D200:an. Känslan är bekant.

Jag fotade handboll igår och håller på att behandla bilderna. Återkommer med länk.

Att fota med D2x:an var fantastiskt, så i in i helskottas snabb är den. Att fylla 4GB var inte svårt. Då ingår förstås allt skräp, orkade inte radera det an efter.
Glömde att ta med min monopod till matchen, tror den hade underlättat lite granna.
Jag ändrade ISO, AF område, mätningsval under matchen för att se hur det påverkade. Den analysen kommer att dröja lite.

Använde inte HSC mode. Var rädd att fylla mina minneskort allt för snabbt då.

Här är en bild jag tog med nya D2x:an. Fick ingen bra actionbild under denna match. Finns många flera där på pbase. Jag har editerat denna med Photoshop CS samt Neat Image. De andra är batch processade. EXIF infon blir jag av med någonstans under vägen.
Nåja det (bearbetning) får bli i ett annat forum.

http://www.pbase.com/piffen/image/53426950

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto