Annons

f/4 & 52 mm VS f/3,5 & 62 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har en fråga ang. hur stor skillnad detta gör för ljusstyrkan vid praktiskt fotande och då främst i ljussvaga lägen.

Har just skaffat en ny zoom och den har lite andra värden är den gamla och även om skillnaderna i mina öron låter små så märks de, så jag undrar om jag har rätt eller bara lurar mig själv.

Mitt Samsung D-Xenoom 50-200 har f4 och en diameter på 52mm och klarar inte fotning inmhus i normal elsbelysning, medans mitt nya Tamron 28-300 med f3,5 och en diameter på 62mm klarar det även på f4 & f4,5, så kan de 10mm större frontlins göra så mycket för ljusinsläppet och funktionen?

Båda gluggarna användes på lägsta brännvidd för att få största/lägsta bländare!

Skillnaden mellan f/3,5 och f/4 är mycket liten; 1/3 steg. Detta är knappt märkbart, så det är knappast det som gör skillnaden. Filterdiametern har heller inget med ljusstyrkan att göra.
Har Tamron-objektivet bildstabilisering så är det säkert därför. Annars kan det inte bero på så mycket annat än dig själv:)

Tillägg: Nu såg jag din sista mening. Det är där du har lösningen. Tamron-objektivet är vidvinkligare, vilket gör att man inte behöver lika kort slutartid för att få skarpa bilder. Om det nu är skärpan som falerar i ditt fall med det andra objektivet. Sätt Tamron-objektivet på 50 mm så blir det nog precis samma utfall.

Skillnaden mellan f/3,5 och f/4 är mycket liten; 1/3 steg. Detta är knappt märkbart, så det är knappast det som gör skillnaden. Filterdiametern har heller inget med ljusstyrkan att göra.
Har Tamron-objektivet bildstabilisering så är det säkert därför. Annars kan det inte bero på så mycket annat än dig själv:)

Tillägg: Nu såg jag din sista mening. Det är där du har lösningen. Tamron-objektivet är vidvinkligare, vilket gör att man inte behöver lika kort slutartid för att få skarpa bilder. Om det nu är skärpan som falerar i ditt fall med det andra objektivet. Sätt Tamron-objektivet på 50 mm så blir det nog precis samma utfall.

Stabilisering har jag på båda då det sitter i huset på Pentax så där är det samma förhållande, men kan vara mera vidvinkel då kanske!

Största problemet har varit att den gett så långa tider att det inte varit möjligt utan stativ inte ens med stabilisering och ingen skärpa har det blivit bara sudd, men kanske kan det vara att jag blivit lite bättre också, kan ju intala mig det iaf så känns det bra ;-)

kan det skilja i kvalitet på linserna och hur mycket ljusförluster de har mellan dessa två gluggar?

Hursomhelst är jag iaf väldigt nöjd med Tamron gluggen hittils även om den inte blivit fälttestad ännu men det kommer ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar