wiggin
Aktiv medlem
Har läst och sök ganska mycket här på fs, bland annat inom detta forumet och det har varit mycket intressant läsning. Och för en stund sedan länkades jag vidare till blf's FAQ och hittade något som jag tycker strider mot allt vad jag läst här tidigare?
Citerar från mipert artikel "Nej, det krävs beslut av åklagare för att du skall behöva lämna ifrån dig filmen.". Gäller inte samma saker för digitalabilder? Oavsätt antal?
Om det nu är så att det inte stämmer, hur kan en sådan stor förening som blf ha med det i sin FAQ?
Väktare
Vi är några väktare som arbetar på en hamburgerrestaurang. Inne på restaurangen är det förbjudet att fotografera, en regel som gästerna ofta bryter. I vissa fall har det även hänt att någon av oss hamnat på bild, vilket kan kännas obehagligt. Vad säger lagen om detta egentligen? Kan man t.ex. begära att fotografen raderar bilden (om det är en digitalkamera)?
BLF's Svar:
Svar ja, om det råder fotoförbud i lokalen och detta finns anslaget och fotografen trots detta tar bild inne i lokalen. En fotograf får inte fotografera i annans lokaler utan tillstånd. Fotografen kan dock få tillstånd av restaurangägaren och då får man nog som anställd i lokalen acceptera att bli fotograferad. Om någon står på allmän gata utanför lokalen är det tillåtet att fotografera mot lokalen och de som står där samt att också fotografera in i lokalen.
Citerar från mipert artikel "Nej, det krävs beslut av åklagare för att du skall behöva lämna ifrån dig filmen.". Gäller inte samma saker för digitalabilder? Oavsätt antal?
Om det nu är så att det inte stämmer, hur kan en sådan stor förening som blf ha med det i sin FAQ?