Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring i plast- eller glasflaska?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Jag har under en tid framkallat med Tetenal C41, jag har tidigare använt en Paterson dosa för två rullar. Har dock nu fotat för mycket och det är inte längre effektivt med den dosan så ska uppgradera till en för 5 rullar. Problemet är att tidigare har jag förvarat kemin i 1 liter glasflaskor från Photax. Det kommer krävas 2 liter för att framkalla 5 rullar, men jag hittar inga bra glasflaskor med den volymen, funkar Photax bälgflaskor i plast lika bra för detta ändamål? eller kommer kemins hållbarhet kortas ner?

Pratar då självklart om utblandad lösning, inte koncentrerad.

Mvh
Jesper

Jag har under en tid framkallat med Tetenal C41, jag har tidigare använt en Paterson dosa för två rullar. Har dock nu fotat för mycket och det är inte längre effektivt med den dosan så ska uppgradera till en för 5 rullar. Problemet är att tidigare har jag förvarat kemin i 1 liter glasflaskor från Photax. Det kommer krävas 2 liter för att framkalla 5 rullar, men jag hittar inga bra glasflaskor med den volymen, funkar Photax bälgflaskor i plast lika bra för detta ändamål? eller kommer kemins hållbarhet kortas ner?

Pratar då självklart om utblandad lösning, inte koncentrerad.

Mvh
Jesper

Du behöver ju inte ha allt i en flaska. Du kan använda 2,3. Blir det luft kvar i någon så kan du fylla upp med glaskulor. Så tipsar Andreas Feninger i alla fall.

ANNONS