Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring av "skrivarutskrifter"

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Hej!

Har en Epson 2100 som jag skriver ut foton med.

Valet av denna skrivare var huvudsakligen reultatet av att jag vill att utskrifterna skall hålla ett tag. Samtidigt kräver ju detta att bilderna förvaras bakom glas eller vart fall plast (Epson skriver dock att om de ligger i plast skall de täckas av ett vanligt papper - men då ser man dem ju inte).

Har ramat in en del och dessa bilder skall väl klara sig bra.

Jag skulle dock tycka det vore kul att göra hela "albumblad" i A 4- eller A 3-format (i Elements 2) och sedan förvara dessa på ett bra och betraktarvänligt sätt så att de håller i många år (så att barnen på ålderns höst kan titta på dem med behållning (?)).

Vad jag därför är ute efter är tips om bra och hållbara förvaringssätt.

Finns det t.ex. några bra "album" med plastfickor i A 3 eler A 4 där plasten skyddar bladen på rätt sätt (och där inte plast och bild klibbar ihop, där bladens livslängd blir längsta möjliga och där inte bladen trillar ut mm)?

Har vidare funderat på om man skulle kunna plastlaminera sidorna och sedan binda in dem på något snyggt sätt till egna "fotoböcker" - är det någon som vet om detta är ett bra och "bildskyddande" sätt och om det är hyfsat enkelt att göra?

Andra tips och idéer om sätt på viket man kan göra fina och "arkivbeständiga" album eller "fotoböcker" av bläckstråleutskrifter mottas också gärna.

Fint vore om man kan göra allt hemma och inte behöver lämna bort det. Finns det t.ex. bra hemlamineringsmaskiner och system för "heminbindning" till överkomliga priser - har Ni några tips på märken och modeller?

Tacksam för alla svar och tips.

MVH Clasberg
 
Känns lite löjligt att återigen "svara" på sitt eget inlägg men eftersom jag gärna vill ha lite tips gör jag det ändå samt passar samtidigt på att omformulerar mig något.

Hur skapar ni "album/fotoböcker" med Era skrivarutskrifter?

Hoppas på några svar och tips.
 
hmm.. personligen har jag aldrig riktigt förstått varför man skulle skriva ut sina foton på hemmaskrivaren för att stoppa in dom i ett album som man hoppas hålla i många år.
för att få dom bilderna lika beständiga som vanliga fotokopior blir kostnaden för varje bild mycket högre än om man skickade in bilderna till tex. fotolabo eller proprint som gör riktiga fotokopior.
man har precis samma kontroll över kopian som hemma, om man använder labbets färgprofil.
dessutom pallar sällan skrivarpapper hög värme så laminering är nog inte att rekommendera. bilderna blir permanent mörkare av värmen.
vissa papper bleks av värme och andra är känsligare för ljus (och då menar jag inte direkt solljus, utan dom klarar inte ens att hänga på väggen längst in i lägenheten).
foton på dom dyraste papperen, utskrivet med rätt bläck är mycket fina och hållbara.. men smakar det så kostar det.
jag personligen skickar mycket hellre in mina bilder till fotolabb och sparar både pengar och tid och jag vet att de är lika beständiga som mina vanliga fotokopior.
skrivaren använder jag bara till tillfälliga utskrifter eller bara för att se hur bilden gör sig i större storlek på papper.

rent albummässigt bör du se till att köpa syrafritt material. använd inte lim och förvara albumen mörkt, torrt och svalt och i en syrafri låda (om man är mycket petig).
finns det ingen info om materialet är syrafritt eller ej brukar det oftast inte vara det och bör undvikas.
det finns en drös svenska scrapparhemsidor som säljer syrafritt material så som album, papper och massor med detaljer och prylar, ifall du tycker det är svårt att hitta i handeln.
 
Tack för tipsen!

Att laminera kan jag m a o slå ur hågen.

Att skicka till fotolabb är naturligtvis en lösning men nu sitter jag med min Epson 2100 och hoppas att jag skall kunna använda den även till "albumbilder" (den skall ju ge hållbara utskrifter - eller?).

Jag kanske måste inse att mina utskrifter inte kommer att leva lika länge som vanliga fotokopior - men jag vill att de skall finnas så länge som möjligt.

Snyggast blir naturligtvis album där man fäster utskrifterna med fotohörn eller dylikt. Men med denna metod får jag väl sämre hållbarhet? Skrivarutskrifter borde må bättre om man placerar dem bakom plast (lämplig sådan). För att göra detta så snyggt som möjligt tänkte jag man kunde göra hela "albumblad" i Elements och sedan placerar dessa i plastfickor i A4 eller A3 format? Har du (eller någon annan) tips på lämpliga fickor eller album som skulle kunna passa för detta ändamål?
 
De bilder jag inte ramar in placerar jag i vanliga plastfickor o sätter i en A4 pärm... svårare gör jag det inte för mej. Bilderna finns ju kvar o kan skrivas ut igen om det skulle behövas...

Är det för enkelt?
 
Att skicka till fotolabb är naturligtvis en lösning men nu sitter jag med min Epson 2100 och hoppas att jag skall kunna använda den även till "albumbilder" (den skall ju ge hållbara utskrifter - eller?).
Bara om du köper för detta avsett papper och arkivbeständigt bläck samt förvarar dessa under gällande förutsättningar vilket brukar vara mörkt, lite svalt, torrt. Också utan saker i närheten som kan ge ifrån sig gaser, osv. Men det är om vi snackar längsta livslängder.
 
KGS skrev:
De bilder jag inte ramar in placerar jag i vanliga plastfickor o sätter i en A4 pärm... svårare gör jag det inte för mej. Bilderna finns ju kvar o kan skrivas ut igen om det skulle behövas...

Är det för enkelt?

Nej jag tycker inte att det är för enkelt. Det är väl en lösning åt det hållet jag är ute efter. Dock skulle jag vilja använda plastfickor som är extra bra för hållbarheten och "tittarvänligheten" - dessutom, för de fall jag skall "skapa album", snygga med möjlighet att placera dem i en albumliknande pärm. I en fotoaffär såg jag en mycket snygg s k visningspärm (?) med lösbladssystem och svarta blad med plast som täckte bladen. Blev mycket elegant när man placerade utskrifter i denna pärm. Tyvärr var dessa blad öppna i bägge kortändarna med uppenbar risk att utskrifterna skulle glida ur. Fotohandlaren sa också att den inte var gjord för att användas som album och uppgav att han i nuläget inte trodde att det fanns lämpliga plastalbumfickor för just skrivarutskrifter. Visningspärmens plast var bra men många album och plastfickor är inte bra eftersom de efter ett tag fastnar i utskrifterna (allt enligt fotohandlaren).

För tillfället placerar jag mina utskrifter som inte hamnat på väggen i en mapp med "fasta" plastfickor (Art Safe Presenter från Mapac) men denna mapp är inte jättesnygg och de fasta fickorna begränsar utformningen av ett album. Om denna mapp är "bra" för utskrifterna kunde de inte svara på i affären där jag köpte den (ej fotoaffär). Någon som känner till dessa mappar och om de är bra eller dåliga? Än så länge har ingen utskrift kladdat ihop med plasten men de har inte varit så vansinnigt länge i den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.