Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring av negativpärmar/kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Hur, och var förvarar ni era negativpärmar respektive kopior.
Mina s/v negativ sitter i acetat fickor i en pärm, men frågan är var jag ska förvara pärmarna med tanke på hållfastighet och tillgänglighet.

Jag undrar även vad ni gör av alla de kopior som ni anser vara bra och vill spara, men som ni inte ramar in.

Jag känner att det är dags att ta tag i problemen innan jag har alltför många negativ/kopior

mvh.marcus

Jag har lärt mej att all fotografiskt material,vätskor,papper,färdiga kopior, dia etc ska förvaras mörkt och svalt för bästa hållbarhet.Outstanding när det gäller papperskopior i hållbarhet, är Ilfochrome(f.d Cibakopior) som dessutom är mycket ljusbeständiga,om de processats rätt.

tack walter-g!
Mörkt och svalt har jag också hört, men ingen som vet vilka material som kopior/negativ inte bör förvaras i närheten av t.ex. olika träslag, målade möbler m.m

mvh. marcus

Läste nyligen i en gammal mossig bok om förvaring av negativ m.m att man kunde göra en "säker" låda genom att klä insidan med aluminium och syrafrikartong. Tror ni det funkar?

Negativ och fotokopoior mår inte bra av att lagras i nytillverkade skåp. Vi tillverkning av mödler används ofta limmer som avger gaser som påskyndar åldrandet på negativ/kopior. När möblerna har blivit något år avger de inte så mycket skadliga gaser. Samma fenomen händer vid nyläggning av mattor som limmas på golv.
Fick ett antal s/v kopior bruntonade på några veckor när nya mattor lades in på jobbet. Bilderna var monterade utan glas på vägg.

ulso skrev:
Negativ och fotokopoior mår inte bra av att lagras i nytillverkade skåp. Vi tillverkning av mödler används ofta limmer som avger gaser som påskyndar åldrandet på negativ/kopior. När möblerna har blivit något år avger de inte så mycket skadliga gaser. Samma fenomen händer vid nyläggning av mattor som limmas på golv.
Fick ett antal s/v kopior bruntonade på några veckor när nya mattor lades in på jobbet. Bilderna var monterade utan glas på vägg.

Hmmm, det förklarar varför alla bilder på fotoföreningens väggar gulnade efter ett par månader i det nybyggda kårhuset.
Att det dessutom läckte ut lim ur ett par skarvar lär väl inte ha hjälpt till att bevara kopiorna...

marcus hev skrev:
Ingen som har varken negativ eller kopior???

Hehhe, klockren fråga!!

Jag förvarar mina negativ i acetatfickor som sedan lägges ner stående i ett hängarkiv som ryms i en plåtmöbel modell större. Detta är dock ett system som jag inom en snar framtid kommer att avveckla då det är ganska utrymmeskrävande och inte särskilt flexibelt eller lättflyttat. Ersättaren är dock inte bestämd ännu.

Jalle

Mina negativ förvarar jag i gamla stora A3-pärmar som jag kapat ned så att dom passar för negativfickorna.
Pärmarna förvarar jag sedan liggande på hylla i mitt mörkrum som normalt är mörkt även då det inte används.

Kopior som testats lägger jag ibland i en plastficka tillsamman med kontaktkopia på filmen som förvaras i, ja just det en liggandes kapad A3 pärm.

Är det mer seriösa kopior så hamnar dom i tomma fotopapperskartonger med någon text på kanten vad det är för någonting i kartongen.

Nu börjar ju svaren trilla in :)

Till Hasse:
Är det inte fullt av skadliga gaser m.m i mörkerummet?
Hur kan man vara säker på att fotopapperskartongerna syrafria?

mvh.marcus

marcus hev skrev:
Nu börjar ju svaren trilla in :)

Till Hasse:
Är det inte fullt av skadliga gaser m.m i mörkerummet?
Hur kan man vara säker på att fotopapperskartongerna syrafria?

mvh.marcus
Knappast, jag har fläkt i mörkrummet, menar du att leverantören av fotopapperet skulle leverera det i en kartong som är skadligt för papperet som dom säljer?

Kartongerna som fotopapperna ligger i är tillverkade av billig papp som inte är syrafri.

Det finns ingen anledning för tillverkarna att leverara fotopapper i dyra, syrafria kartonger, dels ligger papperna i en påse av kraftig polyeten, dels är de inte tänkta för långtidsförvaring (fotopapper "konsumeras" ju inom ett par år).

ANNONS