Annons

Förvaring av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

bpj

Medlem
Hej,

Hur förvarar man negativ på ett bra och smidigt sätt?

Hittills har man kört den "klassiska" - skolådor.
Dom har fått ligga kvar i fickan från framkallningen tillsammans med papperskopiorna.

Nyligen köpte jag ett antal negativ fickor, 7x6 (rader x bilder), men kan inte direkt påstå att jag tycker dom är speciellt praktiska. Dom är lite förlånga för att ha i en A4-pärm.

Hur förvarar ni era?
Jag skulle gärna ha dom i en pärm.

Finns det andra fickor som inte är "sid-matade"?
Skulle hellre ha fickor som har en lite ficka som man stoppar ner negativen i.

Mvh,
Perry Jönsson

Mina färgnegativ är oftast klippta fyra och fyra. Då använder jag Hermas negativfickor med 10 platser för negativ klippta på detta standardsätt.

Jag har någon sorts portföljpärm av plast. Den har blixtlås runtom så den skyddar negativen, som annars brukar sticka ut lite ur a4-pärmar.. Foldermate tror jag den heter. Jag köpte den på bokia.

Kör med dina 7*6 negativblad vilka jag tycker är det bästa formatet. Gå till ngn bokhandel och köp Jopas systempärmar vilka är 3-4 cm längre än vanliga pärmar. De är något dyrare men bra kvalitet och ändå billigare än de pärmar som säljs av speciella fototillbehörsmärken ala Hama och Kaiser.

/E

Erik - Har du tips någon bokhandel som har Jopas systempärmar? (i stockholm)

/Perry

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto