ANNONS
Annons

Förvaring av MF-Dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Malaka

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte kolla med e hur ni förvarar era mellanformatsdior. Ramar ni alltid eller använder ni plastfickor? Bilderna skall scannas tillslut så jag tror att oramat är bäst men jag är rädd för att repa bilderna. Vilka plastfickor använder ni, eller vilka ramar?
Tacksam för svar!
MVH Erik Å

Ramar dom i Gepe´s ramar, sedan förvaras dom i hängmapp a´la Tremasystem.
Omonterade i vanlig pärm i fickor för vanlig svartvit film.

Tack för svar mipert! Är det för scanningsyfte du inte gör det eller..? Hur funkar det i förstoringsapparat?
Jag vill minnas att du (mipert) gjorde en test av Epson 2450, finns den kvar någonstans? Vad borde man betala för en 2450 i dagensläge?
Blev mycket frågor här,,
Tack//Erik

Malaka skrev:
Är det för scanningsyfte du inte gör det eller..?
Jag vet inte varför Mipert gör det men jag gör det för att det är lättare att handskas med filmen än med enstaka bilder.

Inte heller har jag koll på precis den modellen från Epson. Däremot så har jag sett andra modeller från dem som föredrar ramade bilder. Jag kan testa med en oramad film imorgon.

Senast ändrad:
Skälet till att jag inte klipper mina diafilmer är att jag aldrig visar dem på duk.

Jag har ett system där alla bilder numreras efter år-kronologisk ordning- bildnummer.
Exempelvis kan en bild heta 003-025-012 då är det den tjugofemte filmen i år och neg/dia nummer tolv.

Skulle jag börja klippa skulle det ställa till det för mig.

Och, ja, jag skannar numera all film.

Mitt test av 2450 tog jag bort från fotosidan eftersom bara runt 80 stycken hade tittat på det. Då kändes det efter ett halvår att testet hade gjort sitt.

När jag levererar mellan eller storformatsbilder till kund så monterar jag alltid de i Tremas förvaringsfickor i plast med svart passepartout i 9x12 eller 13x18. Det ger ett proffsigt intryck och är lättare att se på ett ljusbord. Även bra vid förvaring då det är enkelt att hantera och du undviker damm och repor.

Att ha bilderna monterade i glasade diaramar rekommenderas endast när bilderna ska visas på duk. Det är som sagt större risk för att skada bilderna om man måste ta i och ur bilderna ur diaramen. Även problem med fukt och mögel.

Att ha hela filmen förvarad i plastfickor tycker jag verkar svårt, då många bilder bruka hamna i papperskorgen. Och varför spara skräp?

I och för sig klipper jag aldrig negativ film, då det är lättare att hantera en filmremsa än ett enstaka negativ. Men hur ofta presenterar man ett enstaka negativ för en kund? :)

Tremas plastfickor vid diaförvaring rekommenderas varmt! För negativ använder även jag Hamas polyetenfickor. Tidigare var det Hasselblads fickor som gällde.

Senast ändrad:
jpersson skrev:
Inte heller har jag koll på precis den modellen från Epson. Däremot så har jag sett andra modeller från dem som föredrar ramade bilder. Jag kan testa med en oramad film imorgon.
Jag hade inte vägarna förbi den skannern förrän idag. Det var en Epson 2400 och den skannade gladeligen oramad film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar