Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring av kamerutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kapsyl

Aktiv medlem
Nu tar jag steget och kör eget vid sidan om. Det blivande företaget har redan en lokal. Den väl isolerade verkstaden skall omvandlas till ett digitalt fotolabb (inget märkvärdigt, dator, skärmar och skrivare).
Kruxet är att lokalen är lite dragig och jag brukar bara hålla plusgrader på vintern. Kör igång ett värmeelement när jag skall vara där. En dator har stått där i flera år och den har funkat. Fast den är förstås inget jag är speciellt rädd om (den spelar mp3 ut i lokalen).

Så min fråga är vad ni tror om att putta ut hela förmögenheten i skåp på ovan nämnda ställe?
Lås är bra, är nog bättre än till huset. Men värme och luftfuktighet är helt annorlunda.
Jag tycker det brode funka, bara man tänker sig för, precis som när man är ute på vintern med kameran och sedan går in i värmen (jag kör med kameran i påse och låter den ligga i minst en timme).

Kanske en knäpp fråga utan något rakt svar men lite tyckanden eller tips hur ni gör är inte fel.

//Jonas

Jag hade gjort iordning lokalen först!
isolerat och kanske monterat en luftvärmepump om du har direktverkande el, den kan ju avfukta också.

Jag hade gjort iordning lokalen först!
isolerat och kanske monterat en luftvärmepump om du har direktverkande el, den kan ju avfukta också.

Det är isolerat men är direktverkande el (direktvärkande passar bättre, iaf när räkningen kommer). Går förstås att höja termostaten men är ju inte så kul när räkningen kommer..

Har allt funderat på en luft-luft. Jag har även ett förråd och gästrum i samma byggnad, ca 80 kvadrat allt som allt. Funderar på att sätta en luft-luft som fördelar värmen i rummen på något sätt.

Eller finns det små billiga saker som man kan ställa på golvet och som drar mindre ström. Jag testade en avfuktare från Jula ett tag men den drog ström som en hel fabrik!

Kylan i sig är inte problemet men fukten och varationen i temperatur. Hög luftfuktighet hela tiden vilket inte är bra för elektroniken och allt blir värre om du varierar temperaturen i rummet.

Kylan i sig är inte problemet men fukten och varationen i temperatur. Hög luftfuktighet hela tiden vilket inte är bra för elektroniken och allt blir värre om du varierar temperaturen i rummet.

Hmm... Du har rätt. Jag får nog avvakta flyttandet av kamerautrustningen tills jag fått in min luft-luft (eller vad det nu blir). Men man blir lite ivrig när man ser hur bra det kan bli.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar