Annons

Förvaring av film m m

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Landin

Aktiv medlem
Vi har köpt nya möbler hemma under veckan. Bl a några byråar. Min fru vill att jag ska ha en låda för mina kamerautrustning, film, o s v.
Jag kom då att tänka en tanke. För några år sedan läste jag i en fototidning att dofterna/ångorna (formalin?) var skadligt för filmen, vare sig den satt i en kamera eller lagrades.
Kan någon säga om (och då kanske även hur) en byrå i björk från IKEA eventuellt kan påverka den fotografiska utrustningen?
Undrade Uffe

Visst stämmer det framförallt nya möbler kan avge skadliga terpener, peroxider och formaldehyd.
Men handen på hjärtat så är det oftast bättre att de förvaras i en låda än ligger slängda i källaren eller ligger framme och rasar ut när någon tittar på de ej insatta bilderna. Vill du vara snäll mot dina framkallade negativ kan du kanske förvara dem någon annanstans än i en precis ny möbel. De skadliga ämnen minskar ganska fort till en hyfsad nivå. Du får väl låta frun ha de nya möblerna och du får hushålla med någon äldre till dina framkallade filmer.

Vill du fördjupa dig i ämnet så finns ett lättsamt häfte i ämnet från Nordiska Museet 1995, Kortboken av Jonas Palm & Torsten Johansson

Ännu djupare kunskap finns i Rädda Bilden från Fotografiska Museet 1974.

/Peter

ANNONS