Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Förvaring" av bilder digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alternate

Aktiv medlem
Jag skulle uppskatta nya infallsvinklar på i vilka filformat man "ska" spara sina råbilder.

Jag fotar i Canons råformat *.CR2 och det är således det som går in i datorn.

I dagsläget kör jag Photoshop CS2 och behandlar bilderna (vitbaland, exponering, med mera) sedan sparar jag dem i *.TIFF, dock märkte jag efter min senaste Parisresa att tiffarna blev 4,36 GB, medans råfilerna var dryga 3...

Detta känns ju omotiverat, så jag ber helt enkelt om era erfarenheter om att lagra råfiler.
Kan man spara en redigerad CR2-fil tillexempel?

Hur gör ni?

Intressant spörsmål

Har precis gått över till digitalt så jag har pyttelite material jämfört med de flesta och spar hittills både CR2 och TIFF.

CR2 för att jag betraktar dem som värdefulla original ifall nya bättre RAW-framkallare skulle ge spännande möjligheter i framtiden.

TIFF för att jag bearbetat många bilder i Photoshop och lagt ned en del arbete som ej kan göras i själva RAW-konverteringen.

(Kan "trösta" med att mina CR2 blir 12MB och TIFF ca 30MB, och då är TIFF-filerna "bara" i 8-bitars färgdjup, men det får väl betraktas som "angenäma bekymmer"). ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar