Annons

Förvaring av A3+ -utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

birbjo

Aktiv medlem
Hej!
Har precis beställt en skrivare och A3+ papper, men har kanske inte riktigt löst frågan om hur utskrifterna skall förvaras?
En del kommer att hamna på väggen, men planen var kanske att skriva ut fler än så, mest för att det är roligt att se bilderna på papper.
Ser att frågan har dykt upp genom åren, hur man skall förvara just A3+utskrifter, det vanliga är att man kanske hittar någon mapp etc för A3 eller A2....men A3+ lyser med sin frånvaro. Tänkte att det kanske skett utveckling i frågan och att nya lösningar finns?
Om man hittar en mapp/box etc att lägga bilderna i, kommer man tordas lagra dem direkt på varandra? Eller finns risk att de "klibbar ihop"? Hur har Ni andra löst denna fråga? Plastfickor? A3+format då, vart?
Må Gott!
Björn
 
En hög i ett bokhylleskåp. De klibbar inte ihop om de får torka några minuter innan de läggs på hög. Normalt har jag mina framme och tittar på dem några veckor innan de hamnar i högen.

Plastfickor med diverse mjukgörare känns inte som någon förbättring.
 
Till A3 är det lätt att finna mappar och arkivlådor för förvaring, finns bla hos Matton. Till A3+ är det lite svårare, men det finns mappar för A2 men de är ju onödigt stora.

Det är viktigt att utskrifter får torka ordentligt, något dygn innan montering och/eller tät förvaring.
Monterar man för snabbt kan montaget slå sej och buntar man ihop bilder finns det en liten risk för att de fastnar i varandra.
Väl torkade bilder kan ligga tillsammans är min erfarenhet sedan över 20 år. Vill du skriva något på baksidan så gör det med en mjuk blyerts i kanten. Använd framför allt inte kulspetspenna, färgen kan migrera in i vissa papper och synas på ljusa ställen på framsidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.