Annons

Förvara utskrivna bilder ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Permont

Aktiv medlem
Har en Canon 20D och tar rätt många bilder. Nu orkar jag inte längre hålla på och printa ut hemma. Jag har bestämt mig för att skicka alla OK (ej tekn. misslyckade el. oskarpa) bilder till digitalt fotolabb, t.ex. Crimson har fungerat bra hittils. Då tänker jag beställa minsta o. billigaste storleken samt kontaktkarta.

Sedan bestämmer jag i lugn och ro vilka som är värda att "efterbehandla" i Photoshop Elements eller dylikt, jag tar JPG + RAW vid varje exponering. Orkar inte sitta och stirra in i datorn för varje bild, tror att får bättre överblick i ett album med utskrivna bilder.

Nu, äntligen frågan:

Några rekommendationer om hur bilderna ska förvaras och presenteras på bästa sätt ?
Fotoalbum, plastfickor etc ? Vad gör bilderna mest hållbara ?

Som med allt fotografiskt material på papper gæller det att vid långtidsarkivering førvara det hela så syrafritt som møjligt.

Album finns som bekant i alla prisklasser. Dyrare ofta bættre,, de dyraste ær oftast dyrast pga utsmyckning, læderomslag osv. Ngt som jag inte betalar extra før iaf.

Jag hade køpt en finare portfolio i storleken minst A3 med ca 20 fickor. Denna før AAAkopior av de bæsta bilderna.
Sedan hade jag før øvriga bilder køpt ett par tre (eller hur många som nu krævs;) tjocka album i bra material och kvalitet.

Hellre en fin portfolio och resten i en skokartong æn samtliga i lagomt vanliga och osexiga album.

Att kik igenom en væl genomsatt portfolio ær iaf før mig en ren njutning, det visar på den medvetne fotografens værdering.

MVH Niclas,

Tack för tipsen. Tror att jag kommer att köra billiga fotoalbum (Clas Olsson) för volymbilder, som där bara sätts in i kronologisk ordning och med en namnreferens till lagringen på datorn.

Sedan ska jag leta efter A3-format för de bästa bilderna som dessutom ska bearbetas.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto