Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvara kamerautrustning vid paddling?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Vid tidigare paddlingar har jag bara haft med mig en mindre utrustning, förvarad i en enkel fotoväska och sedan nedstoppad i ett par svarta sopsäckar. Det har fungerat fint..

Men eftersom jag inte vill tumma på kvaliteten eller begränsa mig vad gäller brännvidder etc så vill jag framöver kunna ta med mig hela min utrustning. Vill då också vara säker på att förvaringen är sådan att det är 100% vattentätt och dessutom "stöttåligt".

Grejorna som ska tas med är följande:

* 1st hus av "EOS1-typ"

* 4st objektiv med brännvidderna 35, 90, 70-200 och 300mm (+ eventuellt också ett 24mm)

* 2st konvertrar

* Motljusskydd, film, filter och annat småplock

En hård väska känns spontant som det bästa med tanke på tex stötar och annan lite hårdare hantering..men det är onekligen inte det bästa ur smidighetssynpunkt när man packar.

Någon som har erfarenhet av att släpa med sig hela sin fotoutrustning på kajakturerna?

Jag brukar ha mina i en vattentät packsäck från ortlieb, ganska vanliga i paddlingsamanhang.

Men då krävs det ju att man har sina grejer i mindre separata väskor, så de går ner i den vattentäta säcken.

Trycker man i en fotorygga i en vattentät säck så går den ju knappast ner i hålet i kajaken, för jag antar att det rör sig om en kajak.

Väskorna jag menar kommer från Lowepro och finns här:

www.lowepro.com

De vattentäta väskorna finns här:

www.ortlieb.de

Stod ju faktiskt att du skulle paddla kajak...

Sorry..:)

Problemet är ju att man inte är så snabb om man har allting i "lastutrymmet".

Då kan ju en Ewamarine-påse vara bra att ha för då vågar man ju ha en kamera i sittbrunnen.

Jodå,men min kajak är nog annorlunda än din, jag har en Faltkajak, 2-mans. Men har du en "vanlig" kajak så är det ju lastluckorna som gäller om inte....ja se vad jag skriver härnedan. Jag är inte helt på det klara varför du är så angelägen om stöttåligheten, så mycket stötar blir det väl knappast under paddling även om det är grov sjö?? Eller har du speciell aktivitet för dig i land?
Jag är tveksam till att ta med så mycket utrustning men det är ju den resandes ensak.
Har du funderat på att ha vattentät(a) packlåda(or) på däck, surrade i packlinefästena? Vattentäta expeditionslådor säljer dom bl.a på tyska företaget "Globetrotter". D kan ju titta på deras Otterboxen t.ex. Flera storlekar, bomsäkert vattentäta.
Se här: http://www.globetrotter.de/de/shop/...%2C+Beutel&u_kat=Taschen%2C+S%E4cke%2C+Kisten Vattentäta till 30 meter, kanske litet små men man kan ju givetvis ha 2 eller rent av tre. Se'n finns det ju andra större modeller men de här är ju hyfsade i pris och det kan nog vara idé att ha ett par stycken så man inte behöver rota omkring i en stor låda.
Men tänk igenom om du verkligen behöver allt med.
Lycka till
Us

Senast ändrad:
Tack för era svar!

Jo, det var kajak det gällde. Ingen Faltkajak utan en "vanlig" med ett par skott och en fikalucka.

Stöttåligheten är inte så jätteviktig - känns mest skönt att ha då man ät blöt och sliten och ska hantera sin packning på berghällar och liknande. Då slipper man "stå med byxorna nere" ifall man skulle råka tappa grejorna.. :=)

Att jag vill ha med så mycket utrustning är helt enkelt för att jag ska kunna variera bilderna så mycket som möjligt. Det kan tex hända att man upptäcker att fågellivet är speciellt rikt på den lilla ön "man hamnat på". Då känns det snopet att ha de längre telena hemma. Ofta paddlar jag kanske 5-6 h under morgon/förmiddag/eftermiddag för att famåt seneftermiddagen slå läger. Kvällarna ägnas i så fall åt fotograferande.

Tanken med det hela är alltså att fotograferandet ska bli en mer aktiv sak under mina kajakturer. Ibland kanske tom så aktivt att det till viss del får styra var lägret ska slås.

Men jag ska kolla upp era förslag. Ortlieb är ju en klassiker..

Tack igen!

Kamera i kajak

jag paddlade Gotland runt för 3 år sedan.

Då hade jag min Nikon F-100 i en Ewamarinepåse i packluckan eller i sittbrunnen. (Mest som skydd, själva påsen tycker jag är värdelös...)

Jag hade även en Pelicase surrad direkt bakom mig "på" kajaken. Där i hade jag en Sony PD-150 DVCAM videokamera med tillbehör. Tyngdpunken blev högre, balansen annorlunda, men det gick bra!
Gotland är ca 45mil runt om!

Re: Kamera i kajak

picturethis.nu skrev:
Jag hade även en Pelicase surrad direkt bakom mig "på" kajaken. Där i hade jag en Sony PD-150 DVCAM videokamera med tillbehör. Tyngdpunken blev högre, balansen annorlunda, men det gick bra!
Gotland är ca 45mil runt om!

Det är den stora nackdelen med att packa på däck + att kajaken blir mer känslig för vind och därmed också mer lovgirig. Packar hellst utrustningen i något av skotten. Att ha tillgång till utrustningen snabbt är inte så viktigt för mig eftersom jag kommer koncentrera fotograferingen till vissa bestämda tidpunkter under turerna.

Det lutar nog åt en Ortlieb i alla fall.

Gratulerar till Gotland runt, Adam!

Det var säkert en härlig (och kanske också blåsig) tur!? Själv har jag inte paddlat vid Gotland, men dock cyklat runt ön. Det är 20 år sedan nu.

Någon gång framöver så ska Blå Bandet avverkas. Hellst också med möjlighet att stanna och fotografera längs kusten och på öar som passeras. För de som läser detta och inte vet vad Blå Bandet är för något så är det en paddlingstur från Strömstad på västkusten till Haparanda i norr. En nätt liten tur på ca 250 mil! :=)

För en gång skull är det någorlunda väder här idag..så jag ska ut nu och ta en kortare 2-mila tur i skärgården.

Tack igen för era svar!

Vänligen
Jonas

Efter att ha paddlat med kameran mellan knäna i ett antal år (undantaget kinkiga överfarter då den fick vara i skottet) skaffade jag mig (96) en kajak med fikaskott där jag alltid har kameran utan nåt speciellt skydd. Har i o f s gått över till Nikons tätade hus. Jag förvarar gluggarna löst men mjukt i främre skottet. Jag har inte med mig lika många gluggar som du, däremot stativ eftersom fantastiska nattljus inte är sällsynta vid paddlingar. Ofta har jag en sk. väderskyddad kompakt (Yashica T5) i fickan på flytvästen.

/Staffan

Inte för att det direkt hör hit.....jo, kanske ändå. Hur är Nikonos vid fotografering över havsytans nivå? Ibland ser man dem till salu och de är inte så dyra i jämförelse med nypriserna.
Jag har hört att de inte är så vidare värst på land men det kanske bara är rykten?
Us

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar