Annons

Förutspå färggrann solned-/uppgång

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Jag tänkte bara höra ifall någon har några tips på hur man kan förutspå när en solned-/uppgång blir sådär riktigt färggrann. Ett par gånger per år ser jag dessa men då är det oftast redan för sent för att åka hem och hämta fotogrejerna.

Viss info finns i en tidigare tråd (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=72011&highlight=solnedg%E5ng) men det måste finnas mer. I princip kom den tråden fram till att tunna höga moln ger röda solnedgångar samt att man alltid ska försöka hitta tillfälle när det är klart på himlen förutom just över den del där solen går ner. Det känns dock som om det borde finnas fler "ledtrådar" man kan nyttja sig av i jakten på den perfekta solnedgången? Kan t.ex. oväder, luftfuktighet, årstider, avstånd till månen osv. påverka?

Hoppas det finns någon inbiten naturfotograf eller meterolog som kan hjälpa till ;-)

När där är tillräckligt mycket skit i luften :)

Visst ja, det tänkte jag inte på så det var ett bra tillägg.

Frågan är bara om man kan prediktera detta på något sätt (förutom genom att själv släppa ut en massa skit i luften för att få en bra solnedgångsbild ;-)

mvh Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar