Annons

Förstoringsoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanE

Ny medlem
Hej,
Optiken man har på förstoringsapparaten är ju i vanliga fall motsvarande "normaloptik" (dvs ca 50 mm för småbild och 80 mm för 6x6)? Vad är effekten av att ha ett vidvinkligare objektiv här (dvs använda samma lins för mellanformat som man har till småbild)?
Det var väl tio år sedan jag provade att kopiera från 6x6-negativ, men jag kanske snart har anledning att prova på det igen (denna gången med egen mörkrumsutrusting :)

För kort optik ger vinjettering. Men det kan funka med 50 mm till 6x6 ibland om man gör väldigt små kopior.

Visst skulle det gå att designa en 50mm förstoringsglugg som har en bildcirkel stor nog för 6x6, men 80mm har ju blivit en slags standard.

Om du har en mellanformatsvidvinkel med god prestanda i närområdet så bör den fungera bra som förstoringsoptik för 6x6. Det handlar bara om att fixa en adapter till förstoringsapparaten.:)

Det blir jättebra resultat eftersom du bara använder mitten av glaset i optiken.

Dock måste du hissa upp apparaten högre.
Förstoringsgraden minskar.

Du menar förstorar småbild med en 80mm förstoringsoptik? Det går naturligtvis utmärkt. Fast du behöver en rejält hög pelare på förstoringsapparaten om du vill göra stora förstoringar.

(Mikael var en snabb rackare:D )

Jag har ett antal färdiga svar sparat i ett worddokument.
När rätt fråga dyker upp kopierar jag och klistrar in.
:rolleyes: ;) :D

Att använda att 50mm förstoringsobjektiv till 6x6 eller större neg är alldeles utmärkt om man vill göra en stor delförstoring av negativet. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar