Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoringsoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
En lite ostrukturerad fråga angående förstoringsoptik.

Jag har en gammal DurstM600 med ett 50mm Schneider Componar objektiv till. Nu är jag på jakt efter en 80mm glugg då jag vill kopiera mellanformat. När jag köpte apparaten sa säljaren att den är anpassad för 6x6 men att småbild går utmärkt att kopiera utan att byta kondensorer. Jag har hittills bara kopierat småbild men ska nu alltså byta format, jag förutsätter härmed att jag inte behöver se över kondesorfrågan utan endast optiken.

Nåväl, frågan..
Kommer vilken glugg som helst passa i gängan till min apparat ? Som jag förstår det kommer det inte att funka så utan man behöver någon typ av "gängplatta" Lensboard kallas det visst på utrikiska (kanske..??) Dessa lensboards har namn som "Siriopla" osv. har jag slutit mig till....

Hur är det med detta, någon som vet ??
Vart köper man dessa lättast, tyska ebay brukar folk sladdra om men jag tycker inte det låter som det enklaste alternativet. Finns det ingen butik eller handlare som tillhandahåller sånt här i sverige ?

Tacksamt som vanligt !
//Axel

Det rör sig om standardgängor i de flesta fall. För mig är ''lensboards'' till storformatare men det är möjligt att det också finns till förstoringsapparater.

Den vanligaste gängan till Durst är 39mm. Äldre objektiv kan ha 25mm och längre objektiv 50mm eller bredare. Kika på vilken gänga du har idag, mät diametern, antagligen är det 39mm och då kan du använda samma "lensboard" till tex ett 80mm objektiv med 39mm.

Not. beroende på appparat kan man ibland, har jag märkt, bli tvungen att köra med en "lensboard" som antingen är något utskjutande eller "inåtskjutande" för att kunna fokusera riktigt. Men testa för med den du har.

/Erik

Ofta kan man ha samma platta till flera objektivt, det är bara att gänga i och ur.

Kolla med Molanders som är eller åtminstone har varit generalagent för Durst. De kan säkert svara på dina frågor.

Annars ska jag förmedla kontakt med min pappa som är en hejjare på allt vad mörkrum heter och som har den mer avancerade A600-modellen.

Var faktiskt inne på Molanders innan jag ställde frågan, tyckte deras hemsida var så usel att jag litade på bättre lycka här....

Men kanske kan ett mail till Molanders fixa biffen ? Annars får jag väl kontraktera din farsa Magnus !:) Känner dock inte till A600:an....

Sumpen skrev:
Kika på vilken gänga du har idag, mät diametern, antagligen är det 39mm och då kan du använda samma "lensboard" till tex ett 80mm objektiv med 39mm.
Jag har bara sett en liten krage på en del förstoringsapparater, kallas den för ''lensboard''?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar