Advertisement

Annons

Förstoringsapparater - vilken tillverkare?

Produkter
(logga in för att koppla)

rommedahl

Medlem
hej alla foto-maniska människor. jag är en glad amatörfotograf som hitills bara har använt skolans fotolab och dess förstoringsapparater, men tänker nu köpa mig en egen.

Det finns ju några tillverkare, Saunders/LPL, Durst m.m. och jag undrar helt enkelt vilken tillverkare som är bäst =)

vilka gör bäst sv/v förstorare? Vilka gör bäst färg förstorare? jag tycker att LPL verkar vara ett vettigt val men jag kan ju ha fel. tack på förhand

//Marcus

Du kan nog välja i stort sett vilket märke som helst bara du ser till att få optik som gör rättvisa av kamerans optik.

Scheider-componon och El-nikkor är väl bra förstorings optik. Vet inte om jag skulle våga satsa på den optik som photax säljer.. va den nu heter.. Hansa eller nått.

Men måste ändå tala mig varm för Durst som jag tycker är ett hyvens bra märke! (fullständigt objektiv åsikt ;) )

Beakta detta när Du satsar på ny förstoringsapparat:

- Ett förstoringsobjektiv med hög kvalite´. Jag har jämfört ett Hansa-objektiv som följde med en förstoringsapparat från Photax med ett El-Nikkor. Det är en avsevärd skillnad.

- Kolla att film-masken i förstroringsappratens huvud har förmåga att "klämma åt" filmen så att den ligger plant. Detta är speciellt väsentligt vid glaslösa negativ och mellanformatsfilmer.

- Satsa på möjligheter till filtrerimg. Detta är användbart även vid svartvit framkallning då Du kan använda s.k. multicontrast-papper.

http://w1.586.telia.com/~u58613689/

LPL tillverkar väldigt bra förstoringsapparater. De har mycket bättre känsla och är smidigare att arbeta med än Durst. Den stora skillnaden är att LPL har ljus från en softbox vilket ger lite mjukare bilder medan durst har kondensor, vilket ger hårdare skärpa och större känslighet för damm.
Jag har använt en LPL Pro C7700 Color under flera år och har samtidigt haft tillgång till durst 670 och en Fujimoto med färghuvud. LPL maskinen är absolut att föredra. (Nu har jag en Omega med färghuvud, den är nästan lika bra.)
Även om du främst kopierar s/v så bör du köpa ett färghuvud, dels kan man använda filtren till multigradepapper och man har möjlighet att kopiera färg.
:cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar