ANNONS
Annons

Förstoringsapparat till mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Skickar ut en fråga här i cyberrymden.
Behöver en förstoringsapparat som tar både småbild och mellanformat (6*6). Kör i dag småbild på en focomat v35 och skulle vilja ha tipps om en maskin som håller samma kvalitet. Detta är alltså ingen fråga för an massa tyckande, utan helst skall de som svarar tala ev egen erfarenhet. Alltså tips om "de bästa" förstoringsapparaterna för småbild och mellanformat?

Focomat V35 är nog svårslagen i kvalitét. Men jag har bekanta som lovordar Fujimoto G70 som apparat upp till 6x6 eller 6x7. Den har både kondensor och blandboxhuvud och vad jag förstår är det enklare att byta (man vänder eller lyfter bara en del i huvudet tror jag). Dessutom tror jag man kan använda de inbyggda filtren även med kondensorhuvudet. Apparaten lovordades i tester i fototidningar under 1980-talet och vad jag kunde se i filmen om Georg Oddner så använde han en sådan i sitt mörkrum. Den fotograf jag köpte min 13x18-maskin av använde också en G70 och skulle behålla den för eget bruk nu när han gick i pension,

Fujin är ett bra val, Jag har en Durst 605 som jag haft sedan tidigt 80-tal den har färghuvud jag har
kopierat tusentals bilder med den genom åren och
jag har bytt ett kugghjul på den, det är allt.
Har kopierat mycket 6X6 i den också.
Gillar negativhållaren som sitter bra och är smidig att använda. Du hittar dem billigt nu. Jag har använT FUJIMOTON en del också och den vaerkar bra.
Men behöver du inte 6X7 möjlighet så är DURST 605
mitt förslag.

mvh
Lasse

Just nu finns det ett komplett mörkrum till salu på blocket där det ingår en Fujimoto G70 plus massor av tillbehör. Tror även det ingick en andra maskin i priset.

Jag har också arbetat med Durst M605 sedan 1980 och jag håller med Lasse om dess hållbarhet och förtjänster. Negativhållaren i metall upplever jag som bättre än på de nyare Durst 670 som är i plast. Det enda negativa med den är väl i så fall att normalpelaren är för låg att göra bilder större än ca 30x40 på bottenplattan och att en stor avmaskningsram gärna "tar i" pelaren och därför inte blir så flexibel. För lite större bilder får man vända pelaren för projektion på lägre bänk/golv, alt vrida huvudet och projisera på vägg. Man kan också montera pelaren separat och sedan ha en sänkbar bottenplatta. Fujimoton tror jag har lite högre pelare än Durst 605 men jag vet inte hur den funkar praktiskt för stora bilder, där får andra fylla i.

Mattsons Foto (Expert) i Lund har just nu en Fujimoto G70 till salu för knappt 2000:- och då för man två Rodagon på köpet. Dels 2,8/50 och dels 5,6/80. Rodagon 5,6/80 i 80-talsversion är en sagolik förstoringsoptik för mellanformat som jag bedömer som en av de absolut bästa. MTF-kurvorna låg nästan helt rakt i överkant på alla bländare och de förstoringsgrader man mätte på när den testades i Aktuell Fotografi, och mina bilder från fotoklubbens lab (när vi hade sådant) kopierade med Durst 605 och Rodagon 5,6/80. motsäger inte testresultatet.

Tack för tips och visat intresse. Har nu gjort mina köp, det blev en g70 och en laborator 1000 med kallljushuvud och kondensorhuvud, allt i fint skick inklusive många bra gluggar.
/Affe

Helan och halvan samtidigt alltså! Vad säger frugan när du kommer hem med en storformatskamera nästa gång då? =)

Själv har jag precis fått tillgång till ett mörkrum genom en av fotoklubbarna här i Bergen. Tyvärr fanns det bara skräpoptik så jag måste hitta en vettig 80mm-optik innan jag kan komma igång. Någon som har en 80mm Componon eller Rodagon till övers?

Nils, vet du om det är någon skillnad mellan de nyare f/4 och de äldre f/5,6 av respektive fabrikat? Ett steg extra kan ju göra lite skillnad när man skall ställa skärpan.

Hej Emil,
Jag har ett Schneider Componon 1:5,6/80 mm liggande, om du är intresserad kan du ge mig ett bud.

Bilagor

• componon.jpg
    componon.jpg
    34.8 KB · Visningar: 560
Emil-G skrev:
Helan och halvan samtidigt alltså! Vad säger frugan när du kommer hem med en storformatskamera nästa gång då? =)
Det är det som är fördelen med att sy i sina egna byxknappar, har valt hund i stället för fru. Jag har inte mörkrum i köket utan spis i mörkrummet ;o)

kreatören skrev:
Hej Emil,
Jag har ett Schneider Componon 1:5,6/80 mm liggande, om du är intresserad kan du ge mig ett bud.
Tack Bernt, det är ingen brådska för min del så jag återkommer gärna om några dagar.

Alf: spis i mörkrummet låter som en bra idé men det påminner mig om ett inlägg jag läste i den fantastiska APUG-tråden "Did you know??? Useless fact of the day":

While working in your kitchen/darkroom, it is not a good idea to get a beer out of the fridge while exposing a print...

Emil-G skrev:
Tack Bernt, det är ingen brådska för min del så jag återkommer gärna om några dagar.

Alf: spis i mörkrummet låter som en bra idé men det påminner mig om ett inlägg jag läste i den fantastiska APUG-tråden "Did you know??? Useless fact of the day":

While working in your kitchen/darkroom, it is not a good idea to get a beer out of the fridge while exposing a print...

Hehe, bara riktiga amatörer missar att skruva ur lampan i kylen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar