Annons

Förstoringsapparat med autofocus

Produkter
(logga in för att koppla)

parp

Medlem
Jag har en Agfa Vorioskop 60 i mörkrummet. Denna apparat har autofocusfunktion. Nu undrar jag hur man kallibrerar denna funktion. Jag utgår att man måste göra det utifrån vilken avmaskningsram man använder. På objektiven finns en liten möjlighet att justera focus, men jag tycker att själva finessen med autofocus går förlorad om jag hela tiden får kompensera på gluggen.

Med apparaten följde ett 60 mm & ett 105 mm objektiv. Vilka är nackdelarna med att använda 105:an för 6X6 istället för en 80 mm glugg (förutom att det begränsar förstoringsgraden)?

Tacksam för svar. Pär Pettersson
 
Du behöver bara justera på objetivet när du skiftar avmaskningsram (men det gör du väl inte så väldigt ofta, eller?). Annars ska den hålla fokus oavsett inställning.

Beträffande 105 mm så är det precis som du säger: du kan inte göra lika stora bilder som med 80 mm.
 
Andra gluggar

Tack Lars Erik för svaret.

Jag har hört att det inte finns 80 mm gluggar till Agfa Varioscope 60, är det någon som vet ifall man kan använda t.ex. en nikkor 80:a till denna maskin. Vill man göra lite större kopior så funkar ju inte det med 105:an. Vad jag förstår går det ju inte att bänkmontera en autofocusapparat, såga upp bänken och exponera på golvet. Visst är det så att skärpeplanet ligger på plattan + - lite grand.

Jag antar att man måste modifiera en objektivplatta för att få det att funka. Är det någon som har erfarenhet av något sådant.

MVH Pär P.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.