Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoringsapparat för digitala orginal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmus83

Medlem
Min gode broder har börjat fila lite på en uppfinning(?). Det är en vanlig förstoringsapparat, men med en LCD eller DSP-projektor istället för lampa som projekterar ett digitalt orginal för att belysa ett papper.

Det som vi funderar på är om detta redan finns på marknaden och hur intresset ser ut för denna grej.

Vi själva skulle ge en hel del för en sån apparat då vi gillar charmen med att arbeta analogt på "riktigt" papper och i mörkrum. Det digitala är ju så kallt och rationellt att man ibland vill mysa lite. Men hur sjutton myser man runt i mörkrummet med en 30Mb stor TIFF?

Bilagor

• digiproj.gif
    digiproj.gif
    6.9 KB · Visningar: 248
Iden är bra, men det finns några problem som jag ser det:
Det är nästan omöjligt att direkt projicera ned en bild med tillräckligt bra upplösning. Se bara på vad en projektions-TV eller en videoprojektor kostar, och vad den har för upplösning...
Har han (eller du ) funderat på hur det skulle gå till?
Projektion genom en (dyr) LCD-platta går inte alls vågar jag nog påstå. Upplösning och annat räcker inte till.
Jag tror nog mer på en scannande teknik isåfall.
Det kanske går att göra en slags omvänd flatbildsscanner som exponerar papperet. Det skulle nog vara en billigare teknik och kanske möjlig att bygga själv...

Det tar nog ett par hundra år för er att få ekonomi i detta projekt jämfört med en analog kamera och en hederlig färgförstoringsapparat. Lite nackdelar är det ju med digtalt. Man tar bort hantverket.

Bjelkengren skrev:
Det tar nog ett par hundra år för er att få ekonomi i detta projekt jämfört med en analog kamera och en hederlig färgförstoringsapparat.

Spela roll? Skulle bara apparaten bli överkomligt dyr skulle nog jag överväga ett köp.
Eftersom jag är amatör så är foto en hobby som FÅR kosta ganska (för mig) mycket pengar.

Bjelkengren skrev:
Lite nackdelar är det ju med digtalt. Man tar bort hantverket.
Fel. Hantverket finns kvar, men ser inte likadant ut som för analogfoto.

Bra idé, har inte sett den förut. Vilka fördelar skapar er apparat som inte en apparat ala Lambda-printer klarar av?

www.durst.it
www.crimson.se

Lambdaprintern funkar som en laserskrivare och belyser ett vanligt kemiskt fotopapper. Det är möjligt att er maskin skulle kunna bli något billigare, men jag tror (och hoppas) att tekniken med laserskrivare som skriver på vanligt fotopapper kommer att bli tillgängligt amatörer. Det vore kanon att ha en laserprinter som skriver ut på 30*40 eller 40*50 i färg eller svart-vitt.

/Erik

Som det redan har sagts så är ju lcdplattor med hög upplösning rätt dyra. En vanlig kontorsprojektor med måttliga 1024x768 i upplösning kostar ju minst 30k. Så jag förstår att branschen har tagit andra vägar.

Lambda som redan nämnts, Lightjet och Fuji Frontier är alla exempel på apparater som belyser traditionellt fotopapper med ljus. Men de gör det inte i en direkt exponering utan snarare genom en svepning av ytan. Förutom att man då slipper bygga en platta som klarar av att återge extremt höga upplösningar ställer det mycket mindre krav på optiken.

Mycket intressant respons jag fått!

Det vi har i tankarna är som sagt att göra en apparat som hamnar under 50kkr strecket så att amatörer har råd med den. Idén är också att övergången från traditionell analog belysning i mörkrum skall bli minimal.

Problemet med upplösning och scannande vs genomlysande är svårt.
Att göra en billigare scannande anordning vore ju nästan uppenbart bättre, då det gå att i stort sett få hur hög upplösning som helst, men då förlorar vi en hel del av idén med en till synes vanlig förstoringsapparat. Kanske man kunde kombinera en scannande apparat i miniatyr? Eller det skulle kanske inte fungera med optiken...

det finns ju LCD och DSP-chip som klarar långt över 1024x768 (vilket jag helst inte skulle vilja trycka bilder i större än 40x30mm...)

Hur som helst är det en ren teknikfråga. Att köpa en Lambda kommer nog inte ens på tanken för en arbetande familjefar eller mor. Skulle man få bygga ett extra hus att ha den i också... ;-)

Härligt med kreativ och utvecklande respons! Kom gärna med en massa idéer så kanske vi tillsammans kan klura ihop någonting här...

Det finns faktiskt redan den här typen av apparater. Prolabbet i Stockholm kör ut alla bilder digitalt på vanligt fotopapper och liksaså gör en del skolfotoföretag. Den apparat vi köpte 1996/7 till det företag jag jobbbade hade någon form av diodteknik som belyste fotopappret. kapaciteten var 700 kopior i timmen i storlek 20x25. Priset var 700 000 kronor,..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar