Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förstoring av sökaren på E-500

Produkter
(logga in för att koppla)

lars541119

Medlem
Det är ganska svårt att se klart och tydligt i E-500:ans sökare. Min fråga är helt enkelt: Finns det något hjälpmedel som förstorar sökaren, någon form av lupp eller något liknande? Frågar också om det finns batterigrepp till samma kamera (antagligen har frågorna dykt upp tidigare utan att jag sett det).
M.v.h. Lars Gudmundsson

Ps. GOD JUL o ETT GOTT NYTT ÅR önskar jag er.

Det finns en ny och intressant 1.35x förstorare på http://www.shiftlenses.com/
Den kostar en liten slant, men jag tror den är värd pengarna.
Olympus har också en som heter ME-1, men den har inte så mycket förstoring och jag har hört blandade omdömen om den.

Instämmer i rekommendationen ovan att 1.35x är mer än 1.2x, men saknar personliga erfarenheter av denna.

Här hittar du en tidigare tråd, Ögonmussla, som tar upp denna fråga.

Jag har en ME-1 till min E-300, där den fungerar bra för att bättre se skärpeinställning vid Makro och vid användning av gamla manuella objektiv (saknar dock en KatzEye split screen).

Okularjusteringen fungerar subjektivt bättre, samt inga som helst optiska problem på en E-300. Dock inget att rekommendera med glasögonen på, eftersom det då blir ännu svårare att se exponeringsinformationen till höger i sökaren, man måste flytta ögat och blicken. Eventuellt kan nackdelarna förstärkas beroende på vilken typ av slipning man har på sina egna glasögon.

Jag har inte själv provat en ME-1 på just en E-500, men ser att åsikterna går isär beträffande nyttan med sökarförstoraren där. Skillnaden 1.2x är nog marginell, men för mig var det ett bra köp, även om man kan tycka den är dyr. Men den passar ju på E-300, E-330, E-400, E-500, och kanske även på andra fabrikats sökare, så den borde gå att sälja vidare, ifall den bara blir liggande i kameraväskan.

Beträffande batterigrepp, kolla denna tråd: Batterigrepp E-500

P.S: E-500 sökarbilden är lika stor i höjdledd som på Canon 350D, Canon 400D, Nikon D50, Nikon D70, dock är dessa bredare eftersom de har sidbreddsförhållandet 3:2 gentemot 4:3 för din E-500, allt enligt Comparative DSLR viewfinder sizes by Danny Yee. Det beror på att det i själva verket är en marginell storleksskillnad mellan APS-C, DX, och 4/3-formatet, men samtliga har det gemensamt att de är väsentligt mindre än gamla 35mm formatet.

God Jul och Gott Nytt År

har någon provat KPS ögonmusslan ännu?

SKulle vara högst intressant att få veta lite mer om den.
Det verkar som om canon o nikon användare är nöjda, förutom att den är obekväm.

Sökarförstorare

Är det inte så att just ME-1 är populär även bland Canon-användarna som önskar en kvalitetsoptik som sökarförstorare? Den ska ju enligt uppgift även kunna passa på Canon-hus?

ME-1 är ju dessutom billig i jämförelse med tredjeparts-alternativen, låt vara med lite mindre förstoring, 1.2x mot 1.35x.

Undrar om inte Nikons sökarfäste också är den som är mest snarlik Olympus? I alla fall så levereras KPS Ögonmussla 1.35x med en gemensam adapter för Nikon/Olympus, en gemensam för Canon/Sony, samt en gemensam för Pentax/Samsung.

Ref:

Re: Sökarförstorare

Sundvisson skrev:
Undrar om inte Nikons sökarfäste också är den som är mest snarlik Olympus? I alla fall så levereras KPS Ögonmussla 1.35x med en gemensam adapter för Nikon/Olympus, en gemensam för Canon/Sony, samt en gemensam för Pentax/Samsung.

Ref:

Jag tänkte precis på den saken, frågan är då om nikon har någon bra ögonmussla. Måste gräva mig lite djupare i detta.

Saken till att jag inte redan äger en ME-1'a är mörknaden i över och underkanten man sett på olika tester tex, http://www.gadgetmiser.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar