Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstora/Interpolera bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag måste ta fram ca 10 bilder snabbare än jag får tid att kopiera. De ska vara i format 20X30 och eftersom jag saknar negscanner har jag två alternativ. Ett alternativ är att försöka förstora de filer jag har i datorn som scannats in i bra scanner, de är sparade på ca 1600 pixlar. Andra alternativet är att försöka scanna kopior i min usla flatbäddare men att det skulle gå bra tvivlar jag på.

Hur gör jag för att förstora jpeg och tiff på bästa sätt utan att få dem pixliga? Går det? Jag har PS 7 att arbeta med.

Nästa fråga, Är det någon som testat Odenlabbs utskrifter? Jag inbillar mig ju att de borde hålla högre kvalite än t e x Fotolabo. Någon som vet?
/Lotta

20x30 cm på 1600 pixlar på långsidan? Låter inte som någon hit. Skanna kopior blir ju bra om du har tillräckligt bra kopior. Hur stora är de?

I bästa fall 12x18 och de kopiorna är bra, några finns bara som råkopior 9x13 och scannern är verkligen urkass. En gammal Agfa Snapscan 310.
/Lotta

En bra 12x18 ger nog mycket mer info än en 1600-pixlarsskanning. Förmodligen tillräckligt för en digitalkopia i 20x30. Även med en enklare skanner skulle jag nog tro. Jag skulle försöka gå den vägen.

Nä, det blir inte så snyggt det heller.. Någon som vet vart man kan akuthandla en Epson 2450 mellan Karlstad-Örebro och få den direkt vid köpet? (alltså ingen beställningsvara)
/Lotta

Humm 1600 pixlar på längsta sidan dvs 30cm... hmm.. 1600/12 = 133 PPI... inte bra alls..

Snapscan 310 har väl "bara" 300PPI ?

Ett 13x18 blir i 300 PPIs inscanning 1500x2100 pixlar... att dra upp en sådan till 20x30 skulle kräva 2400x3600 pixlar, alltså nästan en fördubbling...Tror inte kvalitén blir jättebra då..

Kan iofs.. dra ned kvalitén till 250 PPI och därmed tjäna någon cm. och sen interpolera upp...

Till sthlm ska jag inte i morgon..
Äh, jag får väl helt enkelt skicka in negen till Crimson i stället. De går nog att stressa på fast det är ju en dyrare variant förstås. Hade nog lönat sig att köpa en ny scanner för de pengarna men..
/Lotta

Så underbara medlemmar det finns här:) Jättesnällt Roine, men nu jag får tillgång att scanna dem ännu närmare;)
Tusen tack allihop.
/Lotta

Beror kanske lite på vad du ska använda bilderna till, men jag fick några 10x15 kopior förstorade till 30x40 i färkopiator på Kopieringscenter i Karlskoga. Jag tycker det blev bra resultat, de har suttit på väggen i 4 år nu och ser fortfarande bra ut.

Det var inte mitt sista inlägg;)
Kanske jag kunde scanna dem i rätt strl först och anlita Roine till någon utskrift sedan i alla fall. Skickar ett mail i morgon. Ska ha några s/v i photoshoppad sepiaton också som ändå bara ska hänga på vänners väggar. Kanske kunde köpa dem av Roine?

De andra bilderna vill jag helst ha på så bra papper som möjligt för de ska ställas ut. Någon som testat odenlabbs utskrifter?
/Lotta

Hej

Du är välkommen.

Min erfarenhet är att det blir bättre och billigare med Colormailer. Kör alla mina bilder som jag vill ha ut hos dem. Enkelt, man kan med deras progra beskära, placera bilden etc.

Roine

Hursomhelst, ett mycket bra sätt att interpolera upp saker med är att interpolera stegvis; öka 10% varje gång till önskad storlek.

tycker colormailer suger

Gjorde för en tid sen en färgutskrift från ett avskannat litet fotografi på min hp deskjet 950. Storlek ca 16x24. När jag sedan skulle beställa en 20x30 kopia hos colormailer så var jag tvungen att göra en 20x30 cm vit bakgrundsplatta att placera min bild i. Annars förstorade CM,s program upp min bild till storlek 20x30 automatiskt. Till på köpet så lyckades automatiken i deras aparater att filtrera bilden så att den helt vita bakrunden fick ett kraftigt färgstick. Det kanske hade blivit ok om själva bilden varit i rätt storlek (20x30) då jag skickade den men det gick inte att förstora upp den så mycket. Kan tillägga att bläckstråleutskriften blev mycket skarpare än colormailerbilden.

Är det någon som vet hur man ska göra för att få rätt filtrering hos CM alternativt hur man ska ställa in färgerna i PSP/PS för att det ska bli bra hos CM?

har testat både odenlab och fotolabo, och dom är lika bra kvalitétsmässigt båda två. fotolabos bilder blir aningens, aningens gulare (men det handlar om mycket lite).
och iom att odenlab helt missförstått en av mina beställningar och är dubbelt så dyra så väljer jag numera fotolabo framför odenlab.
har även testat crimson, och tycker att resultaten blir så pass lika vare sig det är ett amatörlabb, halvproffs eller helproffs.
så jag väljer helt enkelt det billigaste: fotolabo.

ps. glöm inte färgprofilen bara.. ds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar