Annons

Förstora bild

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Jag har en bild i tiff-format som är 3372 px bred och 5196 px hög med 240 ppi. Denna bild ska förstoras på bästa vis i PS för att tryckas som en tapet i måtten 200 cm hög vilket proportionellt 130 cm bred bild. Nu undrar jag om det finns några kloka "Photoshopare" som vet hur jag gör detta bäst med minsta möjliga kvalitetsförlust i trycket.

Jag vill tro att jag går in under Image Size och helt enkelt skriver in mina nya mått, men sen? Jag kan ju skriva in ppi fritt? Klart jag vill ha högsta möjliga ppi.... tar tacksamt emot tips.
 
Hallå, Micke!

Lätta vägen:
Du kan börja med att kryssa ur rutan "resample image" och sänka till 100 ppi. Du får då en bild som är ca 86 cm hög. (detta kan du så klart hoppa över och skriva in 100 ppi i nästa steg istället) Kolla och skärp bilden i 50%-läge så den ser så ok ut som möjligt men inte överskärpt. Brusreducera ev, områden som kräver detta. Skala upp den till 200 cm genom att kryssa i rutan (resample image) och skriv in de nya måtten. Behåll 100 dpi vilket räcker för tapet. Skärp åter bilden i 50%-läge (eller kanske tom 25 %-läge) ills den ser bra ut. Testa med att göra skärpningen med oskarp mask radie ca 1.

Svåra vägen: Läs på och använd olika råd om stegvis skärpning mm som du säkert kan hitta här på FS. Tror dock inte att slutresultatet blir mer än skönjbart med lupp på en tapet.

PS kolla med tapetleverantör i vilken upplösning och färgprofil (förmodligen S-RGB) de vill ha bilden.
 
Tillägg

Jag vet att Robert Ekholm på Naturum Ronneby har tagit fram en del fina fototapeter med naturmotiv så du kan ju alltid ta en sväng dit eller kontakta honom med elektroniken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.