Annons

Förstora äldre bild - Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Eldi

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig!

Jag skulle så gärna vilja göra en förstoring av en bild som är tagen för några år sedan med en digitalkamera med 4.1 megapixlar. När jag laddar upp den på sidan där jag tänkt beställa i från får bilden "rött ljus". Den är inte tillräckligt bra... Bilden är på ca 150 kB och är ett "hundporträtt" som jag vill ha i ca 70x50 cm fast motivet ska vara ca 40x25, resten en vit bakgrund.

Är det möjligt att fixa på något sätt? Eller får jag ge upp hoppet om min förstoring? Jag har nu mer en bättre kamera men tyvärr finns inte hunden kvar i livet...

Vore tacksam för svar!
Mvh Caroline

Hejsan!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig!

Jag skulle så gärna vilja göra en förstoring av en bild som är tagen för några år sedan med en digitalkamera med 4.1 megapixlar. När jag laddar upp den på sidan där jag tänkt beställa i från får bilden "rött ljus". Den är inte tillräckligt bra... Bilden är på ca 150 kB och är ett "hundporträtt" som jag vill ha i ca 70x50 cm fast motivet ska vara ca 40x25, resten en vit bakgrund.

Är det möjligt att fixa på något sätt? Eller får jag ge upp hoppet om min förstoring? Jag har nu mer en bättre kamera men tyvärr finns inte hunden kvar i livet...

Vore tacksam för svar!
Mvh Caroline

Den låter alldeles för hårt komprimerad. Kan du visa upp den?

Du skulle kunna spara om den med lägre kompression för att lura programvaran i andra änden men faktum kvarstår, 150kb för en 4mpbild är alldeles för lite så det kommer nog inte se så bra ut.

Det finns specialprogram för att förstora mycket. Men som Ola säger är 150 kb väldigt lite. Frågan är vad den väger okomprimerad. Om du har möjlighet att ta upp den i PS eller något annat bildprogram kan du se den verkliga storleken.

Ibland kan man ju förlåta dålig kvalitet beroende på hur kärt motivet är för en själv.

Om du vill kan jag testa att blåsa upp den med de programvaror jag har. PM:a mig isf.

Tack för ditt snabba svar!

Jag ska se om jag lyckas lägga in bilden :) Är ny här!
Tänkte redigera bilden lite i photoshop ex svartvit, lite mer kontrast och skärpa men det hjälper väl inte...

Mvh Caroline

Bilagor

• DSC03129.jpg
    DSC03129.jpg
    15.6 KB · Visningar: 263
Jag håller med om att 150 kb låter väldigt lite för en 4 megapixel bild. Är du säker på detta? Är den en originalbild direkt ur kameran eller är den redigerad?

Självfallet går det att skriva ut den i A3 storlek. Jag har själv printat en A3 från 0.8 megapixel som hänger på väggen. Visst blir resultatet sisådär men eftersom motivet är en kärt så kanske man kan leva med det. Jag tycker du i alla fall skall försöka, det kan väl vara värt någon hundring eller två att testa.

Det går att spara om din fil så att den får en högre upplösning så att den går igenom labbets automatiska koll. Antingen gör du det själv eller så kontaktar du labbet och ber dem fixa det, de borde kunna hjälpa till om de är serviceinriktade.

Lägg upp orginalet, den där är ju förminskad till pytte...

Hur gör man det? Tog bara "bifoga fil" då blev den så där. Kan jag göra på något annat sätt? Kan även visa hur jag vill ha bilden. Jag har en förtoring av en annan hund som blev jättebra och vill att denna ska bli ungefär likadan.

Mvh Caroline

Jag håller med om att 150 kb låter väldigt lite för en 4 megapixel bild. Är du säker på detta? Är den en originalbild direkt ur kameran eller är den redigerad?

Självfallet går det att skriva ut den i A3 storlek. Jag har själv printat en A3 från 0.8 megapixel som hänger på väggen. Visst blir resultatet sisådär men eftersom motivet är en kärt så kanske man kan leva med det. Jag tycker du i alla fall skall försöka, det kan väl vara värt någon hundring eller två att testa.

Det går att spara om din fil så att den får en högre upplösning så att den går igenom labbets automatiska koll. Antingen gör du det själv eller så kontaktar du labbet och ber dem fixa det, de borde kunna hjälpa till om de är serviceinriktade.

Tack för ditt svar!

Nej den är inte redigerad. När jag tittar igenom mina bilder så står det ca 150 kB på dem som är tagna då. Om jag gämför med bilder med nya kameran är de kring 2500 kB. Ska erkänna att jag inte är så bra på detta så jag kan inte garantera att det stämmer.

Precis som du säger så ska jag försöka iallafall om det inte går. Det är ju ett kärt objekt!

Mvh Caroline

När jag tittar igenom mina bilder så står det ca 150 kB på dem som är tagna då. Om jag gämför med bilder med nya kameran är de kring 2500 kB. Ska erkänna att jag inte är så bra på detta så jag kan inte garantera att det stämmer.

Precis som du säger så ska jag försöka iallafall om det inte går. Det är ju ett kärt objekt!

Mvh Caroline

Det finns ju en risk att du haft din gamla kamera inställd på en mindre bildstorlek än dess maximala, kankse för att spara utrymme på minneskortet. Det var ju en begränsande faktor förr i tiden.

Nåväl, eftersom du har begränsad erfarenhet - ta fasta på erbjudanden ovan och skicka ett mail till Ola och Mats med filen så kan de säkert se om bilden håller för en förstoring och i så fall förstora upp den till dig.

Lycka till!

Tack för ditt svar!

Nej den är inte redigerad. När jag tittar igenom mina bilder så står det ca 150 kB på dem som är tagna då. Om jag gämför med bilder med nya kameran är de kring 2500 kB. Ska erkänna att jag inte är så bra på detta så jag kan inte garantera att det stämmer.

Mvh Caroline

...fick bilden den är inga 4mp, den är bara 480x640, dvs en halv megapixel.

Bilagor

• DSC03129_2small.jpg
    DSC03129_2small.jpg
    78.8 KB · Visningar: 205
Hej Caroline!
Den ena bilden (som du redigerat) verkar vara kapad en bit under nosen. Ska det vara så, eller har något hänt?

Den andra bilden väger ca 900 k när den är okomprimerad. Det är verkligen inte mycket. Jag kan testa, men det blir inget underverk i 50x70 cm...

Mailar dig resultatet.

Hej Caroline!
Den ena bilden (som du redigerat) verkar vara kapad en bit under nosen. Ska det vara så, eller har något hänt?

Den andra bilden väger ca 900 k när den är okomprimerad. Det är verkligen inte mycket. Jag kan testa, men det blir inget underverk i 50x70 cm...

Mailar dig resultatet.

Jag förväntar mig inget och är väldigt tacksam för alla försök!!!
Den redigerade bilden var tagen så där, men det var den bästa jag hade på den hunden och då fick det bli en vit "ram" runt.

Mvh Caroline

Det finns ju en risk att du haft din gamla kamera inställd på en mindre bildstorlek än dess maximala, kankse för att spara utrymme på minneskortet. Det var ju en begränsande faktor förr i tiden.

Nåväl, eftersom du har begränsad erfarenhet - ta fasta på erbjudanden ovan och skicka ett mail till Ola och Mats med filen så kan de säkert se om bilden håller för en förstoring och i så fall förstora upp den till dig.

Lycka till!

Det tänkte jag inte på! Så är det ju säkert!
Har mailat dem och fått hjälp!
Tack för dina svar!

Mvh Caroline

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar