Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstagångsköpare

Produkter
(logga in för att koppla)

Emelie82

Ny medlem
Hej!

Jag har nyligen börjat tycka det är roligt att fotografera, senaste året ungefär. Har nu en Nikon D100 sedan 1,5 år, en så kallad superzoom. Är dock trött på den och VÄLDIGT sugen på en systemkamera. Planerar inköp innan jul. Jag gillar att fota landskap, natur, djur och byggnader, vill även gärna kunna ta bra bilder i mörker vilket jag inte kan men min nuvarande kamera. Helt okunnig om systemkameravärlden har jag spanat in Canon EOS 500D, och det är väl ungefär där min maxbudget ligger. Jag har lite fastnat för den kameran och undrar om någon har den, och om ni är nöjda. Jag har egentligen inga intentioner att filma, och då kanske en annan kamera passar mig bättre?Jag är helt novis på inställningar och annat och planerar lägga ner mycket tid på att lära mig, vill alltså inte ha en för "lätt" kamera som inte har så mycket inställningar och som jag därmed kanske kommer tröttna på snabbt.

Mycket tacksam för hjälp!

/Emelie
 
Om du kommer att tröttna på kameran eller inte har väl kanske mer att göra med om det är själva kameran du tycker är kul att hålla på med, eller om det är de bilder man kan ta med kameran som intresserar dig. Även med en mycket enkel kamera kan man utvecklas en livstid om det är bilden som intresserar en, om det är själva kameran så växer man nog förr eller senare ur vilken kamera som helst. I det fallet är det förmodligen ens ekonomi som kommer att begränsa fotointresset, då denna avgör vilka kameror man har råd att köpa. Därmed inte sagt att den ena hobbyn (bilden), eller den andra hobbyn (kameran) är bättre eller sämre. Ofta går de hand i hand.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.